PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 1 | 1--6
Tytuł artykułu

Koszty szkolenia - kto ma za to płacić? Wnioski z teorii kapitału ludzkiego

Autorzy
Warianty tytułu
Who should pay for employees ´ training - conclusions from the human capital theory
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W wysoko rozwiniętych gospodarkach rola klasycznych czynników produkcji traci na znaczeniu na rzecz czwartego czynnika - wiedzy, kumulowanej pod postacią kapitału ludzkiego. Kapitał ludzki podobnie jak rzeczowy, podlega procesom rozwoju i deprecjacji, niezbędne jest więc ciągłe inwestowanie w jego rozwój. Jednym z rodzajów takiej inwestycji są szkolenia w miejscu pracy. Najnowsze modele kapitału ludzkiego wskazują, że korzyści ze szkolenia, niezależnie od tego czy jest to szkolenie ogólne czy specyficzne, osiąga pracodawca i pracownik. W związku z tym koszt szkolenia powinien zostać podzielony między pracodawcę i pracownika.(abstrakt oryginalny)
EN
While the role of classical production factors in the developed economies is diminishing, the fourth production factor - knowledge cumulated in the form of human capital comes to play. Human capital, like the physical one, undergoes development and depreciation processes - therefore, continuous investing in human capital is necessary. On the job training is one of the kinds of investments. Contemporary human capital models point out that, regardless of the type of training (general or specific), the benefits of training are shared by employer as well as employee. Thus, the cost of training should also be shared.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1--6
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Ballot G. (1994), Continuing Education and Schumpeterian Competition: Elements for a Theoretical Framework, w: Human Capital Creation in an Economic Perspective, Red. R. Asplund, Heidelberg: Physica-Verlag, s. 160-171.
  • Becker G.S. (1993), Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education, 3rd edition, Chicago-London: The University of Chicago Press.
  • Belfield C.R. (2000), Economic Principles for Education. Theory and Evidence, Edward Elgar Publishing.
  • Booth A.L., Bryan M.L. (2005), Testing some Predictions of Human Capital Theory: new Training Evidence from Britain, "The Review of Economics and Statistics", vol. 87, S. 391-394.
  • Flamholtz E.G., Lacey J.M. (1981), Personnel Management, Human Capital Theory and Human Resource Accounting, Institute of Industrial Relations, Los Angeles: University of California.
  • Jarecki W. (2008), Szacowanie kosztów i efektów inwestowania w kształcenie wyższe, "Polityka Społeczna" nr 9, s. 15-20.
  • Kessler A.S., Lulfesmann C. (2002), The Theory of Human Capital Revisited: On the Interaction of General and Specific Investments, Working Paper No. 776, CESifo Monaco.
  • Mincer J. (1993), Studies in Human Capital. Collected Essays of Jacob Mincer, vol. I, Aldershot: Edward Elgar.
  • Otala L. (1994), Trends in Lifelong Learning in Europe, w: Human Capital Creation in an Economic Perspective, Red. R. Asplund, Heidelberg: Physica-Verlag, s. 145-159.
  • Schulz T.W. (1961), Investment in Human Capital, "The American Economic Review", vol. LI, s. 1-17.
  • Schulz T.W. (1971), Investment in Human Capital. The Role of Education and of Research, New York: The Free Press.
  • Steijn B. (2004), ICT, Organisations and Labour in the Information Society, w: The Future of Work in Europe, Red. R Littlewood, I. Glorieux, I. Jonsson, Aldershot: Ashgate, s. 31-48.
  • Winkelmann R. (1997), How young workers get their training: A survey of Germany versus the United States, "Journal of Population Economics", vol. 10, s. 159-170.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000157812571

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.