Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Entrepreneurship vs. socio-cultural factors
Języki publikacji
Abstrakty
Pojęcie przedsiębiorczości jest wieloznaczne. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to pojęcie o charakterze społeczno-kulturowym. Choć rozpatrując to nieco z innej strony, należy mieć na uwadze, że przedsiębiorczość uwarunkowana jest szeregiem czynników ekonomicznych, społecznych czy kulturowych. Cytowane w artykule badania pokazują, że czynniki społeczno-kulturowe w istotnym zakresie wpływają na przedsiębiorczość. Zrozumienie tych zależności pozwala na formułowanie zmierzających do pobudzania przedsiębiorczości zaleceń dla rządzących. (abstrakt oryginalny)
Entrepreneurship brings along numerous ramifications. It indisputably is a catalyst of varied socio-cultural phenomena. On the other hand, it is noteworthy that the level of entrepreneurship is itself driven by a wide range of economic, social and cultural factors. The research under review demonstrates that the significance of socio-cultural impacts is paramount vis-a-vis propensity to undertake economic activity. Understanding this relationship is the key to effective governance, i.e. such that is aimed at stimulating higher entrepreneurship levels. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
27--38
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Beksiak, J. (red.) 2003. Polska gospodarka w XX wieku. Eseje historyczno-ekonomiczne, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
- Berger, B. (red.) 1994. Kultura przedsiębiorczości, Warszawa: Oficyna Literatów "Rój".
- Bławat, F. 1994. Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
- Cierniak-Szóstak, E. 2007. Kulturowe determinanty rozwoju gospodarczego. Wybrane zagadnienia, w: Lis S. (red.) Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
- Dollinger, J.M. 1999. Entrepreneurship Strategies and Resources, New Jersey: Prentice Hall, Upper Sadlle River.
- Drucker, P.F. 2004. Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, Warszawa: Studio Emka.
- European Commission. 2003. Green Paper, Entrepreneurship in Europe, Brussels: European Commission.
- Grilo, I. i R. Thurik. 2006. Entrepreneurship in the old and New Europe. SCALES-pa-per, N200516.
- Jaremczuk, K. 2003. Wstęp, w: Jaremczuk K. (red.) Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości - szansę i zagrożenia. Tarnobrzeg: PWSZ.
- Jasiecki, K. 2004. Społeczna odpowiedzialność biznesu w ocenach Polaków, w: Kolarska-Bobińska L. (red.) Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
- Kotala, A. 2004. Psychospołeczne aspekty i determinanty rozwoju przedsiębiorczości wiejskich środowisk lokalnych, w: Urban S. (red.) Przedsiębiorczość i marketing szansą rozwoju obszarów wiejskich. Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
- Łuczka, T. 2007. Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: Łuczka T. (red.) Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o współczesnej przedsiębiorczości. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
- Piecuch, T. 2007. Społeczno-kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w województwie podkarpackim. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 2.
- Reykowski, J. 1993. Zmiany systemowe a mentalność polskiego społeczeństwa, w: Reykowski J. (red.) Wartości i postawy Polaków a zmiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
- Safin, K. 2002. Zarządzanie matą firmą, Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
- Salimath, M.S. 2006. Social Institutions and Culture as Drivers of Cross-National Entrepreneurial Activity: Application and Extensions of Institutional Anomie Theory of Entrepreneurship, dysertacja przedłożona w celu uzyskania stopnia doktora filozofii, Washington: Washington State University.
- Sułkowski, Ł. 2001. Kapitał społeczny a sukces w zarządzaniu przedsiębiorstwem na przykładzie Polski, w: Listwan T. i S. Witkowski (red.) Sukces w zarządzaniu. Problemy organizacyjno-zarządcze i psychospołeczne. Wrocław: Wydawnictwo AR we Wrocławiu.
- Sztompka, P. 2003. Diagnoza stanu systemu ustrojowego po 14 latach transformacji, referat wygłoszony na konferencji Diagnoza stanu państwa i społeczeństwa polskiego po 14 latach transformacji, Warszawa 30 październik, za: Cierniak-Szóstak, E. 2007. Kulturowe determinanty rozwoju gospodarczego. Wybrane zagadnienia, w: Lis S. (red.) Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
- Sztompka, P. 2004. Dekalog obywatela. Gazeta Wyborcza, nr 8.
- Targalski, J. (red.) 2002. Przedsiębiorczość i rozwój firmy, Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie.
- Thurik, R., Wennekers, S. i L.M. Uhlaner. 2002. Entrepreneurship and economic performance: a macro perspective. EIM Small Business Research and Consultancy, listopad.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000159603641