PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 10 | nr 1149 | 276--288
Tytuł artykułu

Komunikacja międzynarodowa i międzykulturowa w przedsiębiorstwie

Autorzy
Warianty tytułu
International and Intercultural Communication an a Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wskazano jak istotne znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa mają relacje interpersonalne. Zanalizowano trzy zagadnienia: relacje zachodzące między komunikacją międzynarodową a komunikacją międzykulturową; zwiększenie konkurencyjności poprzez wykorzystanie komunikacji międzykulturowej w zarządzaniu różnorodnością społeczną oraz warunki komunikacyjne sprzyjające zwiększeniu efektywności międzynarodowych zespołów zarządzających.
EN
International communication in a company attracts more and more interest among practitioners and academic theorists who are engaged in management. The reason is more companies go international and they need to know how to communicate with people from different cultures. The main goal that the author of this article wants to achieve is to outline the importance of interpersonal relations for enhancing business competitiveness. The issue to be discussed is very specific as it concerns multinationals and their socially diverse stakeholders. In this kind of organizations interpersonal relations are determined by intercultural communication which in turn may condition development of international communication. And, what is worth emphasizing, international communication itself is of a very special significance since it is associated with company's goal achievement and strategy realization. Three virtual problems are analyzed then: 1) interrelations between international communication and cross-cultural communication, 2) intercultural communication in diversity management as competitiveness-oriented policy, 3) communication conditions that foster increase in effectiveness that international management teams are supposed to reach. The final conclusion is there are some features that should characterize communicating parties whose intention is to succeed in communication both international and intercultural. (original abstract)
Rocznik
Tom
10
Numer
Strony
276--288
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Deresky H., International Management. Managing across Borders and Cultures, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2000.
  • Greenberg J., Baron R.A., Behaviour in Organizations. Understanding and Managing the Human Side of Work, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2000.
  • Handbook of International Management, red. I. Walter, John Wiley&Sons Inc., New York 1988.
  • Hendrey C, Human Resources Strategies for International Growth, Routledge, London, New York 1994.
  • Hofstede G., Cultures and Organizations. Software of the Mind, Harper Collins Publisher, London 1994.
  • Ivancevich J.M., Matteson M.T., Organizational Behaviour and Management, McGraw-Hill, Irwin, New York 2002.
  • Ociepka B., Komunikowanie międzynarodowe, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2002.
  • Olędzki J., Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 1998.
  • Sanyal R.N., International Management. A Strategic Perspective, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York 2001.
  • Słownik zarządzania kadrami, red. T. Listwan, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2005.
  • Smeltzer L.R., Leonard D.J., Managerial Communication. Strategies and Applications, Richard D. Irwin Inc., Boston 1994.
  • Stor M., Komunikacja transkorporacyjna i jej główne determinanty, [w:] Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim - perspektywa europejska, red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Stor M., Międzykulturowe problemy kadry menedżerskiej w Polsce, [w:] Sukces w zarządzaniu kadrami. Kapitał ludzki w organizacjach międzynarodowych, red. T. Listwan, Wrocław 2006a.
  • Stor M., Międzykulturowe uwarunkowania kierowania zespołem pracowniczym, [w:] Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, red. M. Romanowska, P. Wachowiak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2006b.
  • Trompenaars F., Hampden-Turner C., Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161414831

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.