Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule podjęto problematykę determinant procesu innowacyjnego. Uwagę skoncentrowano na czynnikach wpływających na dwa wybrane momenty procesu innowacyjnego, tj.: dostrzeżenia potrzeby inicjowania procesu innowacyjnego oraz skuteczności wdrożenia idei innowacyjnych (poziomu innowacyjności). Wprowadzając do tej problematyki ,omówiono podstawowe kwestie związane z konceptualizacją konstruktu innowacji i strukturyzacją procesu innowacji.(abstrakt oryginalny)
In the article determinants of an innovation process were described. Especially factors influecing two moments of an innovation process - detecting the innovation need and efficacy of implementation of an innovative idea - were discussed. Also different grasps of an innovation conception were described.(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Opolski
Bibliografia
- P.F. DRUCKER, Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 10.
- A. WOJTYNA, Czy tradycyjna ekonomia pozwala zrozumieć "nową gospodarkę'"!, w: Nowa gospodarka i jej implikacje dla długookresowego wzrostu w krajach posocjalistycznych, (red.) G. Kołodko, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2001, s. 33.
- T. Skrzyński, Nowa gospodarka czy trzecia rewolucja przemysłowa - wybrane aspekty, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 632, Kraków 2004, s. 66.
- M.A. PETERS, Classical Political Economy and the Role of Universities in the New Knowledge Economy, "Globalization, Society and Education", 1 (2), 2003, s. 15.
- F. BUTERA, Adapting the Pattern of University Organization to the Needs of the Knowledge Economy, "European Journal of Education", 35 (4), 2000, s. 403, w: W. POWELL, K. SNELLMAN, The Knowledge Economy, "Annual Review of Sociology", 30, 2004, s. 201.
- Jan Paweł II, Encyklika Centesimus Annus, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Wydawnictwo Św. Stanisława B.M. Archidiecezji Krakowskiej, Kraków 1996, s. 498.
- D. FARRELL, The Real New Economy, "Harvard Business Review", 81 (10), 2003, s. 106.
- J. LIEDTKA, Ethics and the New Economy, "Business and Society Review", 107 (1), 2002, s. 8.
- P. COOKE, New Economy Innovation Systems: Biotechnology in Europe and the USA, "Industry and Innovation", 8 (3), 2001, s. 270.
- J. JOHANNESSEN, В. OLSEN, G. LUMPKIN, Innovation as Newness: What Is New, how New, and New to Whom? "European Journal of Innovation Management", 4 (1), 2001, s. 20.
- M. HOLSTEIN-BECK, Problemy kierowania postępem, w: Socjalistyczna teoria organizacji, PWE, Warszawa 1977, s. 107.
- L. PASIECZNY, J. WIĘCKOWSKI, Ekonomika przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1981, s. 136.
- G. ZALTMAN, R. DUNCAN, J. HOLBEK, Innovations and Organizations, Wiley&Sons, London 1975, s. 10.
- B. FIEDOR, Teoria innowacji, PWN, Warszawa 1979, s. 31.
- A.J. HARMAN, The International Computer Industry. Innovation and Comparative Advantage, Harvard University Press, Cambridge 1971, s. 41.
- H. MIZGAJSKA, Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkopolsce w latach 1992-2000, "Gospodarka Narodowa", nr 1-2/2004, s. 53-54.
- J. SCHUMPETER, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960, s. 104.
- J. CZUPIAŁ, Zarys metodologii planowania i oceny przedsięwzięć badawczo-innowacyjnych, PWN, Warszawa 1988, s. 50.
- J. CZUPIAŁ, Definicja ekonomiki innowacji i pojęcia z nią związane, w: Ekonomika innowacji, (red.) J. Czupiał, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1994, s. 8.
- A. POMYKALSKI, Innowacje, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2001, s. 13.
- W. JANASZ, I. LEŚKIEWICZ, Identyfikacja i realizacja procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1995, s. 23.
- R.M. KANTER, The Change Masters: Innovations for Productivity in the American Corporations, Simon&Schuster, New York, 1983, s. 20.
- W. JANASZ, Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, w: Strategie, struktury i miary efektywności przedsiębiorstw, (red.) W. Janasz, Zeszyty Naukowe nr 227, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000, s. 18.
- A. NOWAK-FAR, Globalna konkurencja. Strategiczne zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwach wielonarodowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań 2000, s. 142.
- R.W. GRIFFIN, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996, s. 103-104.
- P. KOTLER, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebetner&S-ka, Warszawa 1994, s. 73.
- E. STAWASZ, Innowacje a mata firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999, s. 38.
- K. KRAFT, Market Structure, Firm Characteristics and Innovative Activity, "Journal of Industrial Economics", 37 (3), 1989, s. 335.
- С. RÖDER, R. HERRMANN, J.M. CONNOR, Determinants of New Product Introductionsin the US Food Industry: A Panel-Model Approach, "Applied Economics Letters", 7 (1), 2000, s. 743.
- A. ŚWIADEK, Mikroekonomiczne podstawy kształtowania innowacyjności przedsiębiorstw i ich zmienność w czasie, w: Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw, praca zbiorowa, (red.) W. Janasz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003, s. 163.
- L. PITTAWAY, M. ROBERTSON, K. MUNIR, D. DEN- YER, A. NEELY, Networking and Innovation: A Systematic Review of Evidence, "International Journal of Management Reviews", 5/6 (3i4), 2004, s. 137.
- K. KOSCHATZKY, R. STERNBERG, R&D Cooperation Innovation Systems-Some Lessons from the European Regional Innovation Survey (ERIS), "European Planning Studies", 8 (4), 2000, s. 493.
- V. SOUITARIS, Research the Determinants of Technological Innovation. A Contigency Approach, "International Journal of Innovation Management", 3 (3), 1999, s. 292.
- R. STERNBERG, Innovative Linkages and Proximity: Empirical Results from Recent Surveys of Small and Medium Sized Firms in German Regions, "Regional Studies", 33 (6), 1999, s. 530.
- M. ZASTEMPOWSKI, Czynniki otoczenia stymulujące i hamujące aktywność innowacyjną przedsiębiorstw, w: Innowacyjność i potrzeby proinnowacyjne przedsiębiorstw regionu kujawsko-pomorskiego, (red.) M. Haffer, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2004, s. 162.
- K.B. MATUSIAK, Dylematy strategii technologicznej i poprawy innowacyjności gospodarki polskiej, "Studia Prawno- ekonomiczne", t. LX, 1999, s. 131.
- J. BARUK, Aktywność innowacyjna polskich przedsiębiorstw przemysłowych w latach 1994-1996, "Organizacja i Kierowanie", nr 1/2000, s. 95.
- J. BARUK, Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych, "Wiadomości Statystyczne", nr 1/1999, s. 83.
- J. MONKIEWICZ, J. MACIEJEWICZ, Polityka innowacyjna w wybranych krajach kapitalistycznych, CINTE, Warszawa 1984, s. 1.
- W. JANASZ, Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, w: Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw, praca zbiorowa (red.) W. Janasz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003, s. 296.
- M. WIERZBA, Polityka państwa w dziedzinie b+r i innowacji, w: Ekonomika innowacji, (red.) J. Czupiał, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1994, s. 37.
- A. SOSNOWSKA, K. POZNAŃSKA, S. ŁOBEJKO, J. BRDULAK, K. CHINOWSKA, Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach UE i w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2003, s. 16.
- A. POMYKALSKI, Zarządzanie innowacjami. Globalizacja, konkurencja, technologia informacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Łódź 2001, s. 58.
- H. KREIKEBAUM, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 59.
- Z. PIERŚCIONEK, Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996, s. 70.
- R. W. SERVICE, J.L. BOOCKHOLDT, Factors Leading to Innovation: A Study of Manager's Perspectives, "Creativity Research Journal", 11 (4), 1998, s. 296.
- N. ANDERSON, M.A. WEST, The Team Climate Inventory: Development of the TCI and its Applications in Teambuilding for Innovativeness, "European Journal of Work and Organizational Psychology", 5 (1), 1996, s. 60.
- J. KRAŚNIAK, Uwarunkowania działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwie, w: Innowacyjność we współczesnych organizacjach, (red.) A. Stabryła, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2005, s. 343.
- J.I. STOKER, J.C. LOOISE, A.M. FISSCHER, R.D. DE JONG, Leadership and Innovation: Relations between Leadership, Individual Characteristics and the Functioning of the R&D Teams, "International Journal of Human Resource Management", 12 (7), 2001, s. 1142.
- A. FRANCIK, Sterowanie procesami innowacyjnymi w organizacji, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2003, s. 57-58.
- J. LANGRISH, M. GIBBONS, W.G. EVANS, F. JEVONS, Wealth from Knowledge, MacMillan, London 1972, s. 7.
- F. DAMANPOUR, Organizational Innovation: A Meta - Analysis of Effects of Determinants and Moderators, "Academy of Management Journal", 34 (3), 1991, s. 558-559.
- J. L. PIERCE, A. L. DELBECQ, Organization Structure, Individual Attitudes and Innovation, "Academy of Management Review", 2 (1), 1977, s. 29-30.
- A. ÖZSOMER, R.J. CALANTONE, A. DI BENEDETTO, What Makes Firms more Innovative? A Look at Organizational and Environmental Factors, "Journal of Business and Industrial Marketing", 12 (6), 1997, s. 402.
- V.A. THOMPSON, Bureaucracy and Innovation, "Administrative Science Quarterly", 65 (10), 1965, s. 1.
- S. PIERZCHAWKA, Innowacyjna kultura organizacyjna, w: Zmiana warunkiem sukcesu. Zmiana a innowacyjność organizacji, (red.) J. Skalik, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2004, s. 470.
- B. LAWSON, D. SAMSON, Developing Innovation Capability in Organizations: A Dynamic Capabilities Approach, "International Journal of Innovation Management", 5 (3), 2001, s. 389.
- L.D. MCLEAN, Organizational Culture's Influence on Creativity and Innovation: A Review of Literature and Implications for Human Resource Development, "Advances in Developing Human Resources", 7 (2), 2005, s. 243.
- M.A. WEST, Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 17-18.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161655086