Warianty tytułu
Selected Problems of Customer Profitability Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
Przedstawiono istotę i znaczenie analizy rentowności klientów. Wskazano na podstawowe ograniczenia tradycyjnych podejść do tego rodzaju analiz. Zaprezentowano metodyk prowadzenia analizy rentowności klientów na podstawie rachunku kosztów działań. Przedstawiono postać sprawozdania, które ułatwia ocenę rentowności w przekroju klientów.
In the article the essence and the importance of customer profitability analysis were depicted. The main limitations of traditional approaches to this kind of analyses were presented and as a consequence the paper put emphasis on appropriate customer cost allocation and furthermore the classification of customer costs was also described (in particular cost to acquire, cost to provide, cost to serve and cost to retain). In the second part of the paper the methodology of customer cost analysis was presented on the basis of activity-based costing. Finally, the proposition of management report that allows to calculate customer profitability was submitted. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
601--610
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Blocher E.J., Chen K.H., Cokins G., Lin T.W.: Cost Management. A Strategic Emphasis. McGraw-Hill Irwin, New York 2005.
- Dobiegała-Korona B.: Wartość klienta. W: Metody wyceny spółki. Perspektywa klienta i inwestora. Red. M. Panfil, A. Szablewski. Poltext, Warszawa 2006.
- Kaplan R.S., Atkinson A.A.: Advanced Management Accounting. Prentice Hall International Inc., Upper Saddle River, New Jersey 1998.
- Ness J. A., Schrobeck M.J., Letendre R.A., Douglas W.J.: The Role of ABM in Measuring Customer Value. Part Two. "Strategie Finance", April 2001, vol. 82, iss. 10.
- Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów. Red. G.K. Świderska. Difin, Warszawa 2003, t. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161691812