PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 1014 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : między teorią a praktyką | 17--24
Tytuł artykułu

Pomiędzy akademią a przedsiębiorstwem, czyli o upraszczaniu i komplikowaniu teorii zarządzania

Warianty tytułu
Between an Academic Theory and an Enterprise I.E. about Simplification and Complication af Management Theory
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeanalizowano zagadnienie teorii zarządzania. Dokonano porównania poziomów złożoności teorii zarządzania. Pokazano jakie są naciski związane z rozrastaniem się badań i jednomyślnością.
EN
This paper focuses on theoretical problems located between theory and practice of management. There are four parts in it. First, phases of management theory development are described. Then, attention is focused on the need of growth of theoretical background complexity. Next, key problems of traditional approach are indicated and some solutions suggested. At the end, the methodological plurality is described, with the emphasis on its necessity in contemporary discussions in the field of management.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bratnicki M. (1983): Proces uczenia się w kierowaniu doskonaleniem organizacji. UMCS, Lublin.
  • Bratnicki M. (1993): Doskonalenie procesu zarządzania w przedsiębiorstwie. Podejście zintegrowane. AE, Katowice.
  • Drucker P.F. (1954): The Practice of Management. A Study of the Most Important Function in American Society. Harper & Row, New York.
  • Eisenhardt K.M., Sull D.N. (2001): Strategy as Simple Rules. "Harvard Business Review" nr 1, s. 107-116.
  • Fabian F.H. (2000): Keeping the Tension: Pressures to Keep Controversy in the Management Discipline. "Academy of Management Review" nr 2, s. 350-371.
  • Fletcher J., Olwyler K. (1997): Paradoxical Thinking. How to Profit from Your Contradictions. Ber-ret-Koehler Publishers, Inc., San Francisco.
  • Foster R., Kaplan S. (2001): Creative Destruction: Why Companies That Are Built to Last Underperform the Market - And How to Successfully Transform Them. Currency/Doubleday, New York.
  • Harryson S.J. (2000): Managing Know-Who Based Companies. A Multinetworked Approach to Knowledge and Innovation Management. Edward Elgar, Cheltenham, s. 150 i dalsze.
  • Magretta J. (2002): What management is: How it works and why it's everyone's business. The Free Press, New York.
  • Oberholzer A., Roberts V.Z. (1995): The Unconscious at Work: Individual and Organizational Stress in the Human Services. Routledge, London.
  • Ofori-Dankwa J., Julian S.D. (2001): Complexifying Organizational Theory: Illustrations Using Time Research. "Academy of Management Review" nr 5, s. 415-430.
  • Zohar D. (1997): ReWiring the Corporate Brain. Using the New Science to Rethink How We Structure and Lead Organizations. Berret-Koehler Publisher Inc., San Francisco, s. 137-144.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161906791

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.