PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 1014 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : między teorią a praktyką | 25--32
Tytuł artykułu

Kreowanie wartości przez organizację w perspektywie teorii firmy

Autorzy
Warianty tytułu
Creating Value through Organization in Firm's Theory Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dokonano analizy trzech teorii firmy: menedżerskiej, stakeholders i shareholders pod kątem kreowania wartości. Zaprezentowano szczegółowo hipotezę wolnych przepływów pieniężnych Michaela Jensena. Wykazano, że model organizacji oparty na teorii shareholders zapewnia kreowanie wartości z punktu widzenia organizacji.
EN
The basic purpose of the paper is to analyze the concept of value creating in a view of theory of a firm. The paper begins with presenting and analyzing the basic concepts of theory of the firm (managerial, stakeholders, shareholders), which later helps to introduce a general outline concerning the connection between theory of the firm and process of value creation.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Allen W.T., Our Schizophrenie Conception of the Business Corporation, "Cardozo Law Review" 1992, nr 14 (2).
  • Banaszyk P., Formułowanie celów strategicznych w zarządzaniu polskimi przedsiębiorstwami, AE, Poznań 1998.
  • Black A., Wright P., Bachman J.E., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  • Buono A.F., Lawrence T.N., Stockholder and Stakeholder Interpretations of Business' Social Role, [w:] Business Ethics, red. W.M. Hoffman, J.M. Morre , McGraw-Hill, New York 1990.
  • Clarkson M.B.E., A Risk Based Model of Stakeholders Theory, The Center for Corporate Social Performance and Ethics, University of Toronto, Toronto 1994.
  • Domańska E., Kapitalizm menedżerski, PWE, Warszawa 1986.
  • Duliniec A., Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1998.
  • Freeman R.E., Evan W.M., Teoria nowoczesnej korporacji oparta na koncepcji udziałowców zewnętrznych: kapitalizm kantonowski, [w:] Wprowadzenie do etyki biznesu, red. G.D. Chryssides J.K. Kaler, PWN, Warszawa 1999.
  • Friedman M., Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago.
  • Friedman M., The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, "New York Magazine" 13.09.1970.
  • Haus B., Osbert-Pociecha G., Jagoda H., Zarządzanie firmą na podstawie kontraktu, Diffin, Warszawa 1996.
  • Jensen M.C., Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance and Takeovers, „American Economic Review" 1986, May, vol. "6.
  • Jensen M.C., Organization Theory and Methodology, "The Accounting Review" 1983, vol. 58, nr 2.
  • Marris R., The Economic Theory of Managerial, Capitalism, London 1967.
  • Masulis R.W., The DebtlEquit Choice, Ballinger Publishing Company, Cambridge 1988.
  • Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw, red. S. Marek, ZSP, Szczecin 1997.
  • Zarządzanie wartością firmy, red. A. Herman, A. Szablewski, Poltext, Warszawa l999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161917815

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.