Czasopismo
2007
|
7
|
nr 1185 Zarządzanie środowiskiem, gospodarka przestrzenna, zarządzanie jakością
|
163--176
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Quality Management Models
Języki publikacji
Abstrakty
Firmy doskonaląc procesy zarządzania jakością bardzo chętnie sięgają po nowoczesne modele zarządzania, takie jak procesowy model zarządzania jakością, Zrównoważona Karta Wyników, Model Doskonałości EFQM czy Six Sigma. Innym przykładem są rozwinięte korporacje, które wytworzyły sobie swoją indywidualną kulturę zarządzania i wdrażają własne rozwiązania oraz modele, jak np. VOLKSWAGEN Exellence niemieckiego koncernu VW.
Due to competition which is tougher and tougher there are many companies searching for more and more up to date concepts leading to boosting business. A lot of them want to enhance their performance, choose and implement modern quality management models. All these models are based on PDCA - a well-known concept called plan-do-check-and act and picture a company as a unity in terms of answering customer's needs. Whether it is focusing on customer (TQM, EFQM model), customer's perspective (BSC), process approach (ISO 9001:2000), or focusing on features that are critical for customer (Six Sigma) - a satisfied customer is the centre point. Growing interest in new approaches, such as universal quality management models, has been prompted by the need to seek more effective ways of management in new market environment no matter what type of organization and sector it works in. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
163--176
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Broszura EFQM Model Doskonałości EFQM, EFQM 2003.
- Doskonałość EFQM w praktyce. Poradnik Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością Początek drogi, EFQM 2000.
- Dudek-Burlikowska M., Jędralska K., Ptak M., Ciągle doskonalenie w oparciu o model DMAIC w Sześć Sigma, "Odkrywanie głębin zarządzania jakością" seria: Konferencje, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2006.
- Express Newsletter for VOLKSWAGEN EXCELLENCE, K-QS wydanie l, sierpień 2002.
- Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- Karaszewski R., Systemy zarządzania jakością największych korporacji świata i ich dyfuzja (zjawisko, rozwój, znaczenie). Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003.
- Kister A., Zarządzanie kosztami jakości - sposób na poprawę efektywności przedsiębiorstwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
- Materiały szkoleniowe firmy konsultingowej Umbrella, 2002.
- PN-EN ISO 9001:2001 Systemy zarządzania jakością-wymagania.
- Torczewski K., Six Sigma - czym jest i co może przynieść Twojej organizacji"?, www.6sigma.pl z dn. 7.10.2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161929963