PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 1014 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : między teorią a praktyką | 110--116
Tytuł artykułu

Teoria łańcucha wartości jako przykład pluralizmu metodologicznego w teorii zarządzania

Autorzy
Warianty tytułu
Theory of Value Chain as an Example of Methodological Pluralism of Management Theory
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podjęto próbę pokazania iż pluralizm metodologiczny sprzyja rozwojowi nauk o zarządzaniu. Przedstawiono łańcuch wartości M.E. Portera, który można traktować jako model bądź jako teorię podstawową. Zaprezentowano także dorobek praktyki i teorii zarządzania, który określa się mianem operacjonalizacji łańcucha wartości. Opisano skutki zabiegów dedukcyjnych oraz konstruktywizmu, które umieszczono we wspólnym nurcie rozwoju strategicznego łańcucha wartości.
EN
Induction and deduction in management theory implications seem to be specifically important for researchers in the sphere of management theory, people who deal with management in practice and to define identity of this science. Pluralistic attitude, as opposed to methodological monism, is shown on the example of value chain theory. The applied research methods enabled not only theory verification, but also further development and operationalization.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Andrews P.P., Hahn J., Transforming Supply Chains into Value Webs, Strategy & Leadership 1998, Jul/Aug.
  • Blaug M., Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa 1995.
  • Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, AE, Katowice 2002.
  • Czakon W., Łańcuch wartości w teorii zarządzania przedsiębiorstwem. Wydawnictwo AE, Katowice 2003. Kaplan R.S., Cooper R., Zarządzanie kosztami i efektywnością, Dom Wydawniczy ABC, I Kraków 2000.
  • Krzyżanowski L., O podstawach kierowania organizacjami inaczej, PWN, Warszawa 1999.
  • Miller J. A., Pniewski K., Polakowski M., Zarządzanie kosztami działań, WIG-Press, Warszawa 1999.
  • Porter M.E., Towards a Dynamic Theory of Strategy, "Strategic Management Journal" 1991 nr 12.
  • Treacy M., Wiersema F., The Discipline of Market Leaders, Addison-Wesley, New York 1995.
  • Womack J.P., Roos D., Jones D., The Machine That Changed the World: Based on the Massachusetts Institute of Technology 5-Million-Dollar 5- Year Study on the Future of the Automobile, Scrinber 1990.
  • Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000161955185

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.