PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 209
Tytuł artykułu

Konsumenci wobec public relations - komunikacyjne uwarunkowania zachowań nabywczych

Autorzy
Warianty tytułu
Consumers in View of Public Relations - Communication Conditioning of Spending Behaviours.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono podstawowe pojęcia dotyczące public relations przedsiębiorstw. Na tle procesów komunikacji zaprezentowano istotę i zakres PR. Przedstawiono koncepcję komunikacyjnej wrażliwości konsumentów, jej istotę i uwarunkowania. Omówiono zagadnienia metodyczne związane z organizacją badań empirycznych, przedstawiono specyfikę wykorzystanej metody badawczej i opisano narzędzie badawcze. Zaprezentowano wyniki badań, które pozwoliły na oszacowanie syntetycznego wskaźnika komunikacyjnej wrażliwości śląskich konsumentów, a następnie poddano krytycznej analizie projekt skali pomiarowej służącej ocenie poziomu komunikacyjnej wrażliwości konsumentów.
EN
Basic notions of public relations in enterprise were presented. Relating to communication processes, the PR scope and essence were presented. The conception of the consumers' communicational sensitivity was presented, also its nature and condition were described. The methodological problems connected with the organization of empirical research were discussed, the specificity of the research method used was presented and the research tool was described. The research findings, which allowed to estimate the synthetic indicator of the Silesian consumers' communicational sensitivity were presented; next, the draft of the project of consumers' communicational sensitivity measuring scale was subjected to critical analysis. (AT)
Rocznik
Strony
209
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Adamus-Matuszyńska A.: Wpływ reputacji firmy na jej wizerunek. "Aida Media" 1999, nr 8, marzec.
  • Antonides G, Raaij van W.F.: Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Badania przestrzenne rynku i konsumpcji. Przewodnik metodyczny. Red. S. Mynarski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  • Badania rynkowe i marketingowe. Red. J. Kramer. PWE, Warszawa 1994.
  • Baker M.J., Brown A.J., Brownlie D., Crosier K., Drayton J.L., Kennedy A., Kinsey J., Parkinson S.T.: Marketing theory and practice. Macmillan Education LTD, Hounmills, Basingstoke, Hampshire and London 1983.
  • Baker M.J.: Marketing. An introductory text. Macmillan Education LTD, Houndmills, Basingstoke, Hampshire and London 1991.
  • Balawajder K.: Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998.
  • Bettman J.R., Johnson E.J., Payne J.W.: Consumer decision making. W: Handbook of consumer behavior. Red. T.S. Robertson, H.H. Kassarijan. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1991.
  • Bettman J.R., Luce M.F., Payne J.W.: Constructive consumer choice processes. "Journal of Consumer Research" 1998, Vol. 25, December.
  • Black S.: Public relations. Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.
  • Boulding K.E.: The Image. The University of Michigan Press, Michigan 1982.
  • Brüning S.D., Ledingham J.A.: Relationships between organizations and publics: development of a multi-dimentional organization-public relationship scale. "Public Relations Review" 1999, Vol. 25, No 2, Summer.
  • Budd J.F. Jr: The incredible credibility dilemma. "Public Relations Quarterly" 2000, Fall.
  • Budzyński W.: Public relations. Zarządzanie reputacją firmy. Poltext, Warszawa 2005.
  • Burgiel A.: Socjokulturowe uwarunkowania rynkowych zachowań konsumentów i ich marketingowe implikacje. W: Zachowania rynkowe konsumentów i ich determinanty. Red. E. Kieżel. Zeszyty Naukowe AE, nr 10, Katowice 2000.
  • Bywalec C, Rudnicki L.: Konsumpcja. PWE, Warszawa 2002.
  • Bywalec C, Rudnicki L.: Podstawy ekonomiki konsumpcji. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.
  • Christiansen L.T., Askegaard S.A.: Corporate identity and corporate image revisited - a semioticperspective. "European Journal of Marketing" 2001, Vol. 35, No 3/4.
  • Clark C.E.: Differences between public relations and corporate social responsibility: an analysis. "Public Relations Review" 2000, Vol. 26, No 3, Fall.
  • Cornelissen J.: Corporate image: an audience centered model. "Corporate Communications: An International Journal" 2000, Vol. 5, No 2.
  • Culbertson H.M., Chen N.: Communitarianism: A foundation for communication symmetry. "Public Relations Quarterly" 1997, Summer.
  • Cutlip M.S., Center A.H., Broom G.M.: Effective public relations. Eight edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2000.
  • Decyzje konsumentów i ich determinanty. Red E. Kieżel. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001.
  • Dobek-Ostrowska B.: Podstawy komunikowania społecznego. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
  • Drewnicka M., Sobocińska M., Waniowski P.: Rola public relations w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Marketing - przełom wieków. Paradygmaty, zastosowania. Materiały kongresowe Jelenia Góra 24--27.09.2000 r. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2000.
  • Duncan T., Moriarty S.E.: A communication - based marketing model for managing relationships. "Journal of Marketing" 1998, Vol. 62, April.
  • Encyklopedia PWN w trzech tomach. Tom III. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Engel J.F., Blackwell R.D., Miniard P.W.: Consumer behavior. Sixth edition. The Dryden Press, Chicago, Fort Worth, San Francisco, Philadelphia, Montreal, Toronto, London, Sydney, Tokyo 1990.
  • Evans M.J., Mountinho L., Raaij van W.E: Applied consumer behaviour. Addison-Wesley Publishing Company, Harlow, England; Reading, Massachusetts; Menlo Park, Califonia; New York, Don Mills, Ontario; Amsterdam; Bonn; Sydney; Singapore; Tokyo; Madrid; San Juan; Milan; Mexico City; Seoul; Taipei 1997.
  • Falkowski A., Tyszka T.: Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
  • Fiske J.: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
  • Foxall G.R., Goldsmith R.E.: Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Gajewski S.: Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
  • Garbarski L.: Zachowania nabywców. PWE, Warszawa 2001.
  • Garbarski L., Rutkowski Ł., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 2006.
  • Goban-Klas T.: Komunikowanie masowe. Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1978.
  • Goban-Klas T.: Media i komunikowanie masowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Kraków 1999.
  • Goban-Klas T.: Public relations czyli promocja reputacji. Business Press, Warszawa 1997.
  • Gotsi M., Wilson A.M.: Corporate reputation: seeking a definition. "Corporate Communications: An International Journal" 2001, Vol. 6, No 1.
  • Grunig J.E., Hunt T.: Managing public relations. Holt, Rinehart and Winston, New York, Chicago, San Francisco, Philadelphia, Montreal, Toronto, London, Sydney, Tokyo, Mexico City, Rio de Janeiro, Madrid 1984.
  • Harris T.L.: Value-added public relations. NTC Business Books, 1998.
  • Heath R.L.: Are focus groups a viable tool for PR practitioners to help their companies establish corporate responsibility? "Public Relations Quarterly" 1987-88, Winter.
  • Hoertz Badaracco C: The transparent corporation and organized community. "Public Relations Review" 1998, Vol. 24, No 3, Fall.
  • Huang M.H.: The theory of emotions in marketing. "Journal of Business and Psychology" 2001, Vol. 16, No 2, Winter.
  • Jachnis A., Terelak J.F.: Psychologia konsumenta i reklamy. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
  • Jefkins R: Advertising. The M & E Handbook Series, Pitman Publishing, London 1991.
  • Jefkins R: Public relations. Fifth Edition, Prentice Hall, Harlow England, London, New York, Reading Massachusetts, San Francisco, Toronto, Don Mills Ontario, Sydney, Tokyo, Singapore, Hong Kong, Seoul, Taipei, Cape Town, Madrid, Mexico City, Amsterdam, Munich, Paris, Milan 1998.
  • Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe. Metody i techniki. PWE, Warszawa 2003.
  • Kadragic A., Czarnowski P.: Public relations czyli promocja reputacji. Praktyka działania. Business Press, Warszawa 1997.
  • Karake Z.A.: An examination of the impact of organizational downsizing and discrimination activities on corporate social responsibility as measured by a company's reputation index. "Management Decision" 1998, Vol. 36, No 3.
  • Kędzior Z., Karcz K.: Badania marketingowe w praktyce. PWE, Warszawa 2007.
  • Kędzior Z.: Gospodarstwo domowe jako obiekt badań. W: Konsument, przedsiębiorstwo, przestrzeń. Materiały konferencyjne, Centrum Badań i Ekspertyz Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1998.
  • Kieżel E.: Konsumpcja i gospodarstwo domowe w gospodarce rynkowej. Zeszyty Naukowe AE, nr 136, Katowice 1995.
  • Kieżel E.: Podstawy programowania spożycia żywności. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1985.
  • Konecki K.: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Konsument i jego wybory rynkowe. Red. E. Kieżel. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  • Kotier Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Rebis, Warszawa 2005.
  • Kramer J.: Konsumpcja w gospodarce rynkowej. PWE, Warszawa 1997.
  • Krasiński Z., Piasny J., Szulce H.: Ekonomika konsumpcji. PWE, Warszawa 1984.
  • Ledingham J.A., Brüning S.D.: Relationships management in public relations: dimensions of an organization - public relationship. "Public Relations Review" 1998, Vol. 24, No 1, Spring.
  • Lignar P.: Czym jest, a czym nie jest public relations. "Marketing i Rynek" 1996, nr 8-9.
  • Ludność. Stan oraz struktura demograficzna oraz społeczno-ekonomiczna. Województwo śląskie. Dane z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań oraz Powszechnego Spisu Rolnego 2002. Urząd Statystyczny, Katowice 2003.
  • Maignan I.: Consumers' perceptions of corporate social responsibilities: a cross-cultural comparison. "Journal of Business Ethics" 2001, March.
  • Maison D.: Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Marketingowe testowanie produktów. Red. S. Sudoł, J. Szymczak, M. Haffera. PWE, Warszawa 2000.
  • McDaniel C, Gates R.: Marketing research essentials. Fourth edition, John Wiley & Sons Inc., Hoboken, New Jersey 2004.
  • Media, komunikacja, biznes elektroniczny. Red. B. Jung. Difin, Warszawa 2001.
  • Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Red. E. Gatnar, M. Walesiak. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Moir L.: What do we mean by corporate social responsibility? "Corporate Governance" 2001, Vol. 1, Issue 2.
  • Mowen J.C: Consumer behavior. Fourth edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1995.
  • Mynarski S.: Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2000.
  • Nęcki Z.: Komunikacja międzyludzka. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
  • O'Shaughnessy J.: Dlaczego ludzie kupują. PWE, Warszawa 1994.
  • Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.
  • Payne A.: Marketing usług. PWE, Warszawa 1997.
  • Pluta E.: Public relations - moda czy konieczność? Teoria i praktyka. Twigger, Warszawa 2001.
  • Pruzan P.: The question of organizational consciousness: can organizations have values, virtues and visions? "Journal of Business Ethics" 2001, February.
  • Public relations as relationship management. A relational approach to the study and practice of public relations. Red. J.A. Ledingham, S.D. Brüning. Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ 2000.
  • Public relations w praktyce. Red. A. Gregory. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997.
  • Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów. Raport z grantu zespołowego KBN nr 2 H02C 009 22. Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2004 (maszynopis).
  • Rice C: Understanding customers. Second edition, Butterworth Heinemann, Oxford, Boston, Johannesburg, Melbourne, New Dehli, Singapore 1997.
  • Rozwadowska B.: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002.
  • Rozwadowska B.: Współczesne koncepcje public relations w ujęciach modelowych. "Marketing i Rynek" 1999, nr 11.
  • Rószkiewicz M.: Metody ilościowe w badaniach marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Rudnicki L.: Zachowanie konsumentów na rynku. PWE, Warszawa 2000.
  • Ruf B.M., Muralidhar K., Paul K.: The development of systematic, aggregate measure of corporate social performance. "Journal of Management" 1998, Vol. 21, No 1.
  • Rydel M., Ronkowski C: Marketing partnerski. "Marketing i Rynek" 1995, nr 9.
  • Rynkowe zachowania konsumentów. Red. E. Kieżel. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2000.
  • Saffir L., Tarrant J.: Power public relations. NTC Business Books, Lincolnwood, Illinois 1994.
  • Schiffman L.G, Kanuk L.L.: Consumer behavior. Sixth edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 1997.
  • Schmidt J.B., Spreng R.A.: A proposed model of external consumer information search. "Journal of Academy of Marketing Science", Vol. 24, No 3.
  • Seitel F.P.: Public relations w praktyce. Feiberg SJA, Warszawa 2003.
  • Sharama K.: Impact of consumer involvement on consumer behaviour. First edition, New Century Publications, Dehli, India 2000.
  • Sillamy N: Słownik psychologii. Książnica, Warszawa 1994.
  • Smith N.C.: Changes in corporate practices in response to public interest advocacy and actions. The role of consumer boycotts and socially responsible consumption in promotion corporate social responsibility. W: Handbook of marketing and society. Red. P.N. Bloom, G.T. Gundlach. Sage Publications Inc., Thousand Oaks, London, New Dehli 2001.
  • Smith PR.: Marketing communications. An integrated approach. Kogan Page 1996.
  • Smyczek S.: Lojalność konsumentów na rynku. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001.
  • Sobczyk M.: Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady - zadania. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998.
  • Solomon M.R.: Consumer behavior. Third edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1996.
  • Solomon M., Bamossy G, Askegaard S.: Consumer behaviour. A European perspective. Prentice Hall Europe, New York, London, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore, Madrid, Mexico City, Munich, Paris 1999.
  • Sowa I.: Czynniki determinujące decyzje zakupu dzieci i młodzieży. W: Zachowania konsumentów a marketing. Red. E. Kieżel. Zeszyty Naukowe AE, nr 17, Katowice 2001.
  • Sowa I.: Wpływ reklamy na decyzje zakupu dzieci i młodzieży. W: Zachowania rynkowe konsumentów i ich determinanty. Red. E. Kieżel. Zeszyty Naukowe AE, nr 10, Katowice 2000.
  • Sowa L: Zachowania rynkowe młodych konsumentów. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001.
  • Stevens A.: Public relations in the year 2000. "Public Relations Quarterly" 1996, Summer.
  • Stone N: The management and practice of public relations. Macmillan Business Press, Houndmills, Basingstoke, Hampshire and London 1995.
  • Studia z teorii komunikowania masowego. Red. B. Dobek-Ostrowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
  • Sztucki T.: Encyklopedia marketingu. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1998.
  • Światowy G.: Zachowania konsumenckie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1994.
  • The practice of public relations. Red. S. Black. Fourth Edition, Butterworth Heinemann, Oxford, Auckland, Boston, Johannesburg, Melbourne, New Dehli 2001.
  • Trębecki J.: Media relations w kształtowaniu wizerunku firmy. "Firma i Rynek" 1998, nr 8.
  • Tyszka T.: Psychologia zachowań ekonomicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Waddock S., Smith N.: Corporate responsibility audits: doing well by doing good. "Sloan Management Review" 2000, Vol. 41, No 2, Winter.
  • Walesiak M.: Metody analizy danych marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Wiktor J.W.: Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Wiszniewski E.: Ekonomika konsumpcji. PWE, Warszawa 1983.
  • Wójcik K.: Public relations od A do Z. Tom I. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001.
  • Wójcik K.: Public relations od A do Z. Tom II. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2001.
  • Wójcik K.: Strukturalna wrażliwość przedsiębiorstw na otoczenie a public relations. "Firma i Rynek" 1998, nr 8.
  • Wrzosek W.: Badanie i kształtowanie rynku. PWE, Warszawa 1984.
  • Wyniki Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2002 roku. http://www.stat.gov.pl (6.10.2004).
  • Zrałek J.: Metody badania opinii publicznej dla public relations. W: Współczesne obszary marketingu. Red. A. Szromnik. Materiały z II warsztatów doktorskich. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162337254

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.