PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3 | 44--52
Tytuł artykułu

Jednorodność postaw w badaniach charakterystyki wymiarowej usługi ubezpieczenia autocasco spostrzeganej przez klientów indywidualnych

Warianty tytułu
Homogeneity of attitudes in the research of the dimensional characteristics of car insurance service (casco) as perceived by individual customers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badań w przedstawianej pracy jest model charakterystyki wymiarowej usługi ubezpieczenia autocasco (składowa funkcjonalna) spostrzeganej przez klientów indywidualnych z województwa lubelskiego. Próba sformułowania tego modelu, dokonana na podstawie przyjętej procedury badawczej, w pierwszym przybliżeniu zakończyła się niepowodzeniem, ponieważ struktury wewnętrzne wyodrębnionych czynników wykazywały merytoryczną niespójność. Uznano, że przyczyną tej niespójności jest niejednorodność postaw badanych osób, powodowana przez obecność dwóch kategorii zmiennej grupującej „zadowolenie klienta ze świadczonej usługi" w pobranej próbie populacji klientów. Ograniczenie pobranej próby populacji do osób należących do kategorii „zadowoleni ze świadczonej usługi" sprawiło, że merytoryczna, spójna interpretacja wyników agregacji cech pierwotnych stała się możliwa, co w konsekwencji umożliwiło sformułowanie trafnego modelu charakterystyki wymiarowej rozważanej usługi ubezpieczenia autocasco. W konsekwencji przeprowadzonych badań, rozważań i analiz potwierdzono przypuszczenie, iż jednorodność postaw osób oceniających cechy pierwotne danego obiektu warunkuje merytoryczną spójność czynników wyodrębnianych drogą analizy czynnikowej i stanowi możliwości formułowania trafnego modelu charakterystyki wymiarowej tego obiektu. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the research for the present study is the dimensional characteristics model of the car insurance service as perceived by the individual customers in the Lublin region. The attempt of formulating that model, performed on base of the accepted investigative procedure, in first approximation, has ended in failure, because the internal structures of the separated factors displayed essential incoherence. It has been recognized that the reason of that incoherence is the heterogenity of researched persons attitudes caused by existance of two categories of covariate "the customer satisfaction with the service" in the research sample. Limiting the research sample to customers satisfied with the providing of the service enabled an unambiguous interpretation of the structure of the chosen factors. In consequence it has enabled formulating the accurate dimensional characteristics model of the considerated car insurance service. On the basis of the research, results obtained, considerations and analyses the assumption that the homogeneity of attitudes of customers evaluated primary features of the given object determines the essential coherence of the factors separated with the use of the factor analysis and makes the possibility of formulating the accurate dimensional characteristics model of that object, has been confirmed.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
44--52
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Doroszewicz S., Niedźwiecka A. (2005) Jakość bankowej usługi internetowej. Zeszyt Naukowy "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", SGH, Warszawa, nr 55, s. 69-89.
  • [2] Zakrzewska M. (1994) Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wyd. Nauk. (JAM, Poznań.
  • [3] Rogoziński K. (1998) Nowy marketing usług, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 205-207.
  • [4] Cronin Jr J.J., Taylor S.A. (1992) Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension, Journal of Marketing, July, Vol. 56.
  • [5] Doroszewicz S., Kobylińska A. (2004) Jakość wykładu akademickiego postrzeganego przez studentów, w: Towaroznawstwo wobec integracji z Unią Europejską, red. J. Żuchowski, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom, s. 186-193.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162397724

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.