PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 11 | 28--33
Tytuł artykułu

Obraz kobiety i mężczyzny w polskiej reklamie

Warianty tytułu
The portrayal of a man and a woman in Polish television commercials
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanego w artykule badania było przedstawienie obrazu kobiety i mężczyzny w polskiej reklamie telewizyjnej. Analizie poddane zostały reklamy z ostatnich dziewięciu lat wyemitowane w określone dni w czasie najwyższej oglądalności na antenie czterech najpopularniejszych polskich stacji telewizyjnych. Sędziowie kompetentni ocenili zawartość treściową 384 reklam. Główny bohater każdej z nich oceniony został na licznych wymiarach - wzięto pod uwagę między innymi: płeć bohatera, jego cechy, typ reklamowanego produktu, sposób oddziaływania reklamy. Analiza wyników ujawniła, że kobiety i mężczyźni w reklamach pokazywani są w odmienny sposób, jednak nie zawsze zgodny z powszechnie panującym stereotypem. Zaobserwowano silny podział na produkty reklamowane przez kobiety i produkty reklamowane przez mężczyzn. Reklamy, w których występują mężczyźni, często różnią się sposobem oddziaływania na widza od tych, w których występują kobiety. (abstrakt oryginalny)
EN
This study examined the portrayal of a man and a woman in a sample of Polish television commercials. The aim of the study was to update Polish research and analyze gender stereotypes in Poland. There was analyzed the content of three hundred and eighty-four advertisements broadcasted on four most popular Polish channels in peak viewing time on one chosen Saturday twice a year in last nine years. The attributes of each of central characters in commercials were classified into numerous categories such as: gender, type of advertised product, character's features etc. There was obtained evidence of differences in the presentation of male and female characters. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
28--33
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • L. Brannon, Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni, GWP, Gdańsk 2002.
  • R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996.
  • K. Deaux, M. Kite, Stereotypy płci. W: Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice, praca zbior. pod red. B. Wojciszke, GWP, Gdańsk 2004.
  • D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003.
  • D. Maison, Afektywno-poznawcze podstawy stereotypów narodowych, Wyd. Wydziału Psychologii UW, Warszawa 1996.
  • E. Mandal, Kobiecość i męskość. Popularne opinie a badania naukowe, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.
  • C. Stangor, Stereotypiacja/stereotypy (stereotyping). W: Psychologia społeczna: encyklopedia Blackwella, praca zbior. pod red. A. Manstead, M. Hewstone, Wyd. Jacek Santorski, Warszawa 2001.
  • M. Szarzyńska, "Obyś żył w ciekawszych czasach": czy zmiany w rozumieniu kategorii płci zmienią nasze społeczeństwo? W: Tożsamość społeczno-kulturowa płci, praca zbior. pod red. A. Barskiej, E. Mandal, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162519635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.