PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 551 Współczesne aspekty informacji | 199--210
Tytuł artykułu

Możliwości wykorzystania crowdsourcingu internetowego w przedsiębiorstwie

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa ery informacji coraz częściej korzystają nie tylko z zasobów informacyjnych Internetu, ale również z wiedzy i umiejętności jego użytkowników. Współpraca ta może przybierać rozmaite formy, a samo zjawisko - gdy dotyczy trwałego związku przedsiębiorstwa z daną społecznością bądź społecznościami internetowymi - bywa określane mianem crowdsourcingu. W artykule została poddana analizie geneza tego zjawiska, a także zostały omówione korzyści, jakie może odnieść organizacja potrafiąca efektywnie korzystać z zasobów wiedzy społeczności internetowych. Przedstawiono istniejące w Sieci przykłady inicjatyw, które z jednej strony są dowodem jakościowej zmiany w użytkowaniu Internetu i rosnącej aktywności twórczej Internautów, a z drugiej strony - szansą na racjonalizację kosztów działalności przedsiębiorstw wirtualnych. (streszcz. oryg.)
EN
More and more often, the business community of the Information Era makes use not only of the Internet information resources, but also of the knowledge and capabilities of its users. This cooperation may take many diverse forms, and the phenomenon itself - when it refers to a permanent relationship between the company and given Internet community or communities - is usually defined as crowdsourcing. In this article the origin of this phenomenon was analyzed, as well as advantages that can be gained by the organization effectively exploring knowledge resources of the Internet societies. The author presented several interesting initiatives developed in the cyberspace, that are, on the one hand, an evidence of qualitative change in the operational use of the Internet and increasing creative productivity of its users, on the other - a chance to rationalize the cost structure of virtual enterprises. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Benkler Y.,The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom, Yale University Press, Yale, 2006.
  • Crowdsourcing for Consumer & Professional Electronic Products (http://cecrowdsourcing.blogspot.com/), 2006.
  • Folksonomia (http://en.wikipedia.org/wiki/Folksonomy), 2006.
  • Howe J., The Rise of Crowdsourcing, "Wired Magazine" (http://www.wired.com/wired/archive/14.06/), June 2006.
  • Idzikowski M., Laska M., Zarządzanie informacją pozyskiwaną z Internetu, w: Komunikacja gospodarcza, red. A. Małachowski, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004.
  • Kuźma M., Czym jest i na czym polega outsourcing, "eGospodarka.pl", www.praca.egospodarka.pl, 2005.
  • O'Reilly T., What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software (http://www.oreillynet.eom/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html), 2005.
  • Page S.E., Hong L., Groups of Diverse Problem Solvers Can Outperform Groups of Highability Problem Solvers, "Proceedings of the National Academy of Sciences", 2004.
  • Surowiecki J., The Wisdom of Crowds: Why the Many Are Smarter Than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies and Nations, Random House, Inc., 2004.
  • Tkaczyk J., Ekonomiczne aspekty obdarowywania, "Master of Business Administration", WSPiZ, nr 3(62), 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162519995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.