Warianty tytułu
The Effectiveness of Outsourcing in the Hotel Industry
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie kierunków wykorzystania outsourcingu oraz ocena jego efektywności w usługach świadczonych przez hotele. Coraz częściej hotelarze traktują outsourcing nie jako metodę redukcji kosztów, ale jako strategiczny sposób prowadzenia działalności. Przedstawienie koncepcji outsourcingu w hotelarstwie uzasadnione jest aktualną problematyką restrukturyzacji polskich hoteli oraz dostosowania ich działalności do zmieniających się warunków w otoczeniu. (fragment tekstu)
The aim of the article is to define the profitability and effectiveness of use of outsourcing in particular hotel departments. The author attempts to explain that nowadays it is increasingly difficult to imagine a modern enterprise that does not make use of the services supplied by external firms. She shows that outsourcing services not only reduces costs, but also that such services are a method of introducing changes and restructuring in the enterprise. The author draws attention to the fact that a fundamental aim of outsourcing is to increase the effectiveness of the processes that are farmed out to another company. Enterprises taking advantage of such services can lower their costs by up to 50% annually. The author contends that outsourcing should be an activity that has been carefully thought through; it should form part of the hotel's strategy and not just occur randomly. Outsourcing is understood to be a management strategy that consists in farming out activities not directly linked with the main activity of the company. Thanks to this, the company can turn its attention to its resources and funds in areas that constitute its fundamental activities, in which it has a competitive advantage. Currently, outsourcing is considered to be one of the fastest developing fields and methods of modern management. In Poland, the outsourcing services market is new - it has existed for about 16 years. During this period, various types of services have developed very quickly, and thus one can forecast that in the coming years, interest in modern methods of management should not decline. In the hotel industry, outsourcing methods are applied mainly to carrying out organisational changes, reducing business costs, and increasing competitiveness on the market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
131--148
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorant
Bibliografia
- Banachowicz E., Czy firma wszystko musi robić sama? Outsourcing w strategii zarządzania instytucją, „Manager” 1998, nr 2.
- Chudowska M., Outsourcing pomaga w restrukturyzacji firmy, Polskie Towarzystwo Outsourcingu, Warszawa 2004.
- Czepczyk J., Zarządzanie hotelem, Materiały szkoleniowe Hotelu Europejskiego, Kraków 1995.
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996.
- Hirzel M., Mit und ohne Partner. Alternativen beim Outsourcing von Verwaltungsdienst, „YO Management” 1997, nr 3.
- Kochańska-Mierzejewska B., Outsourcing kadrowo-płacowy - opłacalny czy modny?, „Outsourcing Magazine” 2006, nr 10.
- Markus T., Geneza outsourcingu, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 2005, nr 3.
- Outsourcing World Summie, International Association of Outsourcing Professionals, Lisbon, Portugal 2006.
- Pawlak P., Bezpośrednie koszty wyprania jednego kilograma bielizny, Raport Tanake Corporation, Łódź 2006.
- Stoner .J.A.F., Frejman E.R., Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 2000.
- Sztaba S., Ekonomia od A do Z-podręczna encyklopedia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
- Szymański W, Outsourcing jako nowy sposób na usprawnienie działalności i organizacji firmy, IRR, Warszawa 1999.
- Trocki M., Outsourcing jako metoda restrukturyzacji przedsiębiorstw, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 1999, nr 9.
- Węgrzyn A., Benchmarking, Antykwa, Wrocław 2000.
- Zieliński J, Jak skutecznie korzystać z dobrodziejstw outsourcingu [w:] Firma sieciowa XXI wieku. Materiały z konferencji: Outsourcing - zarządzanie wartością firmy, ABG Centrum Promocji Biznesu, Warszawa 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162611811