Warianty tytułu
The use of balanced scorecard in health care organizations: case study
Języki publikacji
Abstrakty
Warunki funkcjonowania publicznych organizacji ochrony zdrowia coraz bardziej upodabniają się do warunków, w jakich funkcjonują firmy komercyjne. Szczególnie duże i skomplikowane podmioty takie jak szpitale muszą poszukiwać nowoczesnych narzędzi zarządzania, aby optymalizować koszty i zwiększać jakość świadczonych usług. Instrumentem, który spełnia te kryteria, jest Zrównoważona Karta Wyników. (abstrakt oryginalny)
Transforming hospitals into independent public health care organizations has considerably increased their autonomy and implementing insurance health care system made the condition of their functioning similar to commercial firms. On the other hand, increasing requirements concerning service quality as well as pay-rise pressure impose searching for efficient management tools which will allow significant increase of hospitals efficiency. The managerial means which meets the requirements is the Balanced Scorecard concept elaborated by Robert Kaplan and David Norton. It enables proper strategic management by monitoring its realizations in four perspectives: financial, internal processes, learning and growth, clients-patients. Applying BSC in hospitals facilitates balancing long and short-term goals and supports equalized development of tangible and intangible assets. Moreover it translates strategic objectives into employee everyday activity in the hospital. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
- 1. Frączkiewicz-Wronka A., (2001), Reforma systemu opieki zdrowotnej w perspektywie integracji z Unią Europejską. Wybrane aspekty zachodzących zmian, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
- 2. Frączkiewicz-Wronka A., (2006), Wykorzystanie technologii informatycznych w ochronie zdrowia - studium przypadku, "Współczesne Zarządzanie" nr 2.
- 3. Kaplan R.S., Norton D.P., (1992), The Balanced Scorecard - Measures That Drive Performance, "Harvard Business Review" January-February.
- 4. Kaplan R.S., Norton D.P., (1993), Putting the Balanced Scorecard to Work, "Harvard Business Review" September-October.
- 5. Kaplan R.S., Norton D.P., (1996), Translating Strategy Into Action: The Balanced Scorecard, Harvard Business School Press, Boston.
- 6. Kaplan R.S., Norton D.P., (2001), Strategiczna Karta Wyników. Praktyka, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
- 7. Kaplan R.S., Norton D.P., (2004), Strategy Maps. Converting Intangible Assets Into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston.
- 8. Kowalczewski W., Nazarko J., (2006), Przegląd stosownych instrumentów zarządzania [w:] W. Kowalczewski, J. Nazarko (red.), Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
- 9. Shortell S.M., Kaluzny A.D., (2001), Teoria organizacji i zarządzanie usługami zdrowotnymi [w:] S.M. Shortell, A.D. Kaluzny (red.), Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius", Kraków.
- 10. Zimniewicz K., (2003), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162955940