Warianty tytułu
Die Selektion des Wissens in Organisationen
Języki publikacji
Abstrakty
Tworzenie nowej wiedzy organizacyjnej stanowi strategiczny czynnik sukcesu. Z punktu widzenia podejścia zasobowego szczególnego, strategicznego znaczenia nabiera wiedza, która nie powstaje w sposób zamierzony, lecz emergentny, przez co nie może być w łatwy sposób skopiowana przez przedsiębiorstwa konkurencyjne. W niniejszym artykule zarządzanie wiedzą jest traktowane jako dokonywanie selekcji. Organizacje zmuszone są bowiem do wyboru - z wielu informacji generowanych wewnątrz i na zewnątrz nich - tych elementów, które mają znaczenie strategiczne. Organizacyjna selekcja wpływa na powstawanie wiedzy i należy do naturalnych funkcji systemu organizacyjnego. Zarządzania przedsiębiorstwem polegać ma z kolei na wspieraniu tych procesów poprzez odpowiednie operowanie symbolami.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
49--61
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- ARGYRIS C., SCHÖN A., Organizational Learning II. Theory, Method, and Practice, Reading (Mass.) 1996.
- BARNEY J., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. In: Journal of Management 17 (1), 1991, S. 99-120.
- BATESON G., Steps to an Ecology of Mind, New York 1972.
- CZARNIAWSKA-JOERGES B., Symbolism and Organization Studies. In: Ortmann, G./ Sydow, J./Türk, K. (Hg.): Theorien der Organisation. Die Rückkehr der Gesellschaft, Opladen 1997, S. 360-384.
- DAVENPORT T., VÖLPEL S., The Rise of Knowledge towards Attention Management, in: Journal of Knowledge Management (5) 3, 2001, S. 212-212.
- HABERMAS J., Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des Kommunikativen Handelns, Frankfurt am M. 1995.
- HABERMAS J., Wahrheit und Rechtfertigung. Philosophische Aufsätze, Frankfurt am M. 1999.
- HODGSON G., The Concept of Emergence in Social Science: Its History and Importance, in: Emergence (2) 4, 2000, S. 65-77.
- KROGH G.V., ICHIJO K., NONAKA I., Enabling Knowledge Creation, Oxford 2000.
- KROGH G.V., VENZIN M., Anhaltende Wettbewerbsvorteile durch Wissensmanagement, In: Die Unternehmung 49 (6), 1995, S. 417-436.
- KÜPPERS G., KROHN W., Selbstorganisation. Zum Stand einer Theorie in den Wissenschaften. In: Krohn, W./Küppers, G. (Hg.): Emergenz: Die Entstehung von Ordnung, Organisation und Bedeutung, Frankfurt am M. 1992, S. 7-26.
- LUHMANN N., Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie, Frankfurt am M. 1984.
- LUHMANN N., Die Wissenschaft der Gesellschaft, Frankfurt am M. 1992.
- LUHMANN N., Gesellschaftsstruktur und Semantik Bd. 4, Frankfurt am M. 1996.
- LUHMANN N., Die Gesellschaft der Gesellschaft. 2 Bände, Frankfurt am M. 1997.
- MORGAN C., Emergent Evolution, 2nd Ed., Williams and Norgate, London 1927.
- NEUMANN R., Die Organisation als Ordnung des Wissens, Wiesbaden 2000.
- PLATON, Sämtliche Werke Bd. 1, Reinbek bei Hamburg 1994.
- PROBST G., RAUB S., ROMHARDT K., Wissen managen. Wie Unternehmen ihre wertvollste Ressource optimal nutzen, Frankfurt am M. 1997.
- RORTY R., Der Spiegel der Natur. Eine Kritik der Philosophie, Frankfurt am M. 1987.
- SCHREYÖGG G., GEIGER D„ Wenn alles Wissen ist, ist Wissen am Ende nichts?! In: Die Betriebswirtschaft 63 (1). 2003, S. 7-22.
- STACEY R., The Emergence of Knowledge in Organizations, in: Emergence 2 (2000) 4, S.23-39.
- STEPHAN A., Eine kurze Einführung in die Vielfalt und Geschichte emergentistischen Denkens, in: Wägenbaur, T. (Hg.): Blinde Emergenz? Interdisziplinäre Beiträge zu Fragen kultureller Evolution, München 2000, S. 123-141.
- TEECE D. et al., Dynamic Capabilities and Strategic Management. In: Strategic Management Journal (18) 8, 1997, S. 509-533.
- WÄGENBAUR T., Emergenz der Kommunikation, in: Derselbe (Hg.): Blinde Emergenz? Interdisziplinäre Beiträge zu Fragen kultureller Evolution, München 2000, S. 123-141.
- WILLKE H., Ironie des Staates. Grundlinien einer Staatstheorie polyzentrischer Gesellschaft, Frankfurt am M. 1996.
- WILLKE H., Systemisches Wissensmanagement, Stuttgart 1998.
- WILLKE H., Dystopia. Studien zur Krisis des Wissens in der modernen Gesellschaft, Frankfurt am M. 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000162972621