PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 21 | nr 79 | 299--311
Tytuł artykułu

System zarządzania jakością ISO jako element zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie

Warianty tytułu
The Role of ISO Quality Systems in Knowledge Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Omówiono strategie zarządzania wiedzą w różnych sektorach i branżach. Przedstawiono zarządzanie wiedzą jako: kluczowy aktyw przedsiębiorstwa, sposób na doskonalenie wyrobów i usług oraz sposób doskonalenia procesów. Scharakteryzowano zarządzanie wiedzą w systemie zarządzania jakością.
EN
Changes in the environment of modern enterprises necessitate recourse to contemporary management methods. The basis for conducting a successful competitive campaign is the willingness to learn, which results in rapid adjustment to the market environment and the gaining of strategic superiority. The introduction of quality management systems, the most crucial components of which are customer orientation and continuous improvement, leads to enhanced performance and the achievement of specified goals. Knowledge management, as described in ISO regulations, consists of the acquiring, processing, dissemination and utilization of information. The sources of information are located within the enterprise and in its environment. ISO 9000:2000 directives require constant assessment of the competence of employees and the results of their work. ISO standards outline methods for surveying levels of satisfaction of both customers and employees. Internal audits and comparison of their results to specified goals, facilitate the defining and introducing of corrective and preventive measures. Finally, information is the basis for deciding which processes will improve the functioning of an enterprise. Perfecting performance is achievable thanks to information, experience exchange, in-house training and benchmarking.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • BANK J., Zarządzanie przez jakość, Gebethner i Ska, Warszawa 1997, s. 77-78 .
  • BRILMAN J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania,, PWE, Warszawa 2002.
  • DOLIŃSKA M., Wiedza, procesy uczenia się w działalności organizacji uczącej się,[w:] Zarządzanie wiedzą - wybrane problemy, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2004, s. 11.
  • HANSEN M.T., MORS M.L., LAWS B., Academy of Management Journal, cz. 48, wyd. 5, 2005, s. 776-793.
  • GRIFFIN R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1999, s. 617.
  • HAMOL A., MANTURA WŁ., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2002, s. 99-100.
  • GRUDZEWSKI W.M., HEJDUK I., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004, s. 100.
  • KREIER E., ŁUCZAK J., ISO 9001. t. 2, Poznań, Forum, stan na listopad 2005, rozdz. 2/2.1, s. 5.
  • KREIER E„ ŁUCZAK J., ISO 9001, t. 2, Poznań, Forum, stan na listopad 2005, rozdz. 2/2.1, s. 1.
  • Leksykon zarządzania, M. Romanowska (red), Difin. Warszawa 2004, s. 676-678.
  • LISTWAN T., Zarządzanie kadrami, wyd. C.H.Beck i Ska, Warszawa 1997, s. 77-78.
  • Systemy zarządzania jakością, Wytyczne doskonalenia funkcjonowania, PN-EN ISO 9004, Polski Komitet Normalizacji, Warszawa 2001, s. 21-22.
  • WAWAK S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002, s. 60.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163073434

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.