PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 6 | 152
Tytuł artykułu

Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Omówiono pojęcie i pomiar efektywności organizacji usług użyteczności publicznej. Przedstawiono istotę i obszary zastosowań oraz informacyjne wspomaganie benchmarkingu. Zaprezentowano metodyczne aspekty stosowania benchmarkingu w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej. Dokonano pomiaru efektywności zastosowania benchmarkingu do doskonalenia organizacji usług nadawczych na poczcie i doskonalenia organizacji świadczenia usług zdrowotnych.
EN
The notion and the ways to estimate the effectiveness of the public utility organisation services were discussed. The essence, fields of application and information aid of the benchmarking were introduced. Methodological aspects of applying the benchmarking in improving the services of the public utility organisation were presented. The effectiveness estimation of applying the benchmarking for improving the organization of transmitting services in the post office and of improving the organization providing health services were made. (AT)
Rocznik
Numer
Strony
152
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Aksman E., Przekształcenia sektora publicznego i prywatnego w brytyjskiej i w polskiej opiece zdrowotnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000.
  • Analiza i diagnostyka ekonomiczna w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R. Borowiecki, AE w Krakowie, Kraków 1995.
  • Andersen B., Benchmarking [w:] Performance Management, red. A. Rolstadas, Chapman & Hall, London 1995.
  • Banaszewska A., Wrażliwość systemów opieki zdrowotnej na potrzeby pacjenta [w:] Jakość w opiece zdrowotnej, Piąta Ogólnopolska Konferencja, Kraków 2000.
  • Bednarczyk M., Organizacje publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2001.
  • Benchmarking for Best Practices in the Public Sector, P. Keehley, S. Medi in. S. Mac-Bride, L. Longmire, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1996.
  • Benchmarking - nowa metoda doskonalenia organizacji, J. Czekaj, D. Dziedzic, T. Kafel, Z. Martyniak, "Organizacja i Kierowanie" 1996, nr 1.
  • Bendell T., Boulter L., Benchmarking, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
  • Bielski M., Efektywność organizacji - pojęcie wielowymiarowe, "Prakseologia" 1986, nr 1-2 (97-98).
  • Bielski M" Organizacje. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.
  • Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Bogan Ch.E., English M.J., Benchmarking for the Best Practices: Winning through Innovative Adaptation, McGraw Hill, New York 1994.
  • Borowiecki R., Ocena prywatyzowanego przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji" 1991, nr 2.
  • Brache A.P., Rummler G.A., Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa 2000.
  • Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • Bruder K.A., Gray E.M., Public Sector Benchmarking: A Practical Approach, "Public Management" 1994, nr (9) 76.
  • Camp R.C., A Bible for Benchmarking by Xerox, "Financial Executive" 1993, July-August, nr 4.
  • Camp R.C., Benchmarking: The Search for Industry Best Practices that Lead to Superior Performance, A.S.Q.C., Quality Press, 1989.
  • Chmura S., Wysoko w rankingach, "Poczta Polska" 2003, nr 20.
  • Cleland D.I., Strategic Management of Teams, John Wiley & Sons, New York 1996.
  • Czapiewski R., Rynek usług pocztowych i telekomunikacyjnych jako obszar oddziaływania polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1997.
  • Czekaj J., Benchmarking - metoda racjonalizacji organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1995, nr 9.
  • Daszkowska M" Usługi: produkcja, rynek, marketing. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Davis T.R.V., Patrick M.S., Benchmarking at the SunHealth Alliance, "Planning Review" 1993, nr 1/2.
  • Durlik I., Benchmarking, czyli metoda porównań z najlepszymi, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1998, nr 9.
  • Efektywność a osobowość, red. K. Obuchowski, W.J. Paluchowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Łódź 1982.
  • Ekonomika i zarządzanie w opiece zwrotnej, red. J. Nosko, Szkoła Zdrowia Publicznego. Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź 2001.
  • Gay W., Benchmarking: A Method for Achieving Superior Performance in Fire and Emergency Medical Services, Public Management Group, Herndon 1992.
  • George S., Weimerskirch A., Total Quality Management, Strategies and Techniques Proven at Today's Most Successful Companies, J. Wiley & Sons, New York 1994.
  • Gift R., Mosel D., Benchmarking in Health Care, American Hospital Publishing, Goudy 1994.
  • Grudzewski W., Benchmarking w przedsiębiorstwie [w:] Przedsiębiorstwo przyszłości, red. W. Grudzewski, I. Hejduk, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2000.
  • Harrington H.J., The Complete Benchmarking Implementation Guide. Total Benchmarking Management, McGraw-Hill, New York 1996.
  • Hiebeler R., Kelly B.T., Ketteman Ch., Najlepsze wzorce. Od satysfakcji klienta do sukcesu firmy, Wydawnictwo Studio "Emka", Warszawa 2000.
  • Hirszowicz M., Konfrontacje socjologiczne, KiW, Warszawa 1964.
  • Hitt M.A., Middlemist R.D., A Methodology to Develop the Criteria and Criteria Weightings for Assessing Subunit Effectiveness in Organizations, "Academy of Management Journal" 1979, nr 2.
  • Holstein-Beck M., Szkice o pracy, Książka i Wiedza, Warszawa 1987.
  • Horvath P., Herter R.N., Benchmarking. Vergleich mit dem Besten der Besten, "Controling" 1992, z. 1, JanuarFebruar.
  • Idhammar Ch., Using Experts to Analyze Benchmarking Data, "Pulp and Paper" 1997, September.
  • Karlöf B., Östblom S., Benchmarking - Równaj do najlepszych. Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa 1995.
  • Kasiewicz S., Nowe wskaźniki oceny zarządzania przedsiębiorstwem, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1999, nr 6.
  • Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1999.
  • Kolewska S., Frączak D., Nasza odpowiedź na wyzwanie czasu, "Poczta Polska" 2002, nr 51/52.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
  • Kraft L.K., Jauch R.L., Boatwright E.W., Assessing Organizational Effectiveness in the Service Sector, "Journal of Professional Services Marketing" 1996, nr 14 (1).
  • Krzyżanowska M., Marketing usług organizacji niekomercyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000.
  • Langner H., "Benchmarking" ist mehr als der bekannte Vergleich mit der Konkurenz, "Marketing Journal" 1994, nr 1.
  • Lawless D.J., Effective Management. Social Psychological Approach, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1972.
  • Lawless D.J., Organizational Behavior. The Psychology of Effective Management, New York 1979.
  • Lisiecki M., Klasyczne i nowe metody organizacji i zarządzania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Warszawa 2001.
  • Maj I., Wpływ techniki benchmarkingu na kondycję finansową "Poczty Polskiej", Materiały Konferencyjne IV Sympozjum Poczty Polskiej, Centralny Zarząd Poczty Polskiej, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 1996.
  • Marketing usług, red. A. Styś, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1996.
  • Martyniak Z., Efektywność organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2000, nr 11.
  • Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, PWE. Warszawa 1996.
  • Maxwell R.S., Quality Assurance in Health, "British Medical Journal" 1984, nr 288.
  • Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2001.
  • Mikołajczyk Z., Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Morgan J., GEBN. Global Benchmarking Hits Its Stride, "Purchasing" 1996, January.
  • Mudie P., Cottam A., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Markowski M., Nowacki W., Koronkiewicz A., Zastosowanie standardów w programach akredytacji szpitali, Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia, Zakład Szpitalnictwa, Warszawa 1996.
  • Nalewajko E., Niektóre teoretyczne ujęcia efektywności organizacyjnej (studium literatury), "Organizacja i Kierowanie" 1983, nr 1/31.
  • New Management Techniques: An International Comparison, L.A. Kidwell, K. Ho Shih-Jen, J. Blake, P. Wraith, R. Roubi, W.A. Richardson, "The CPA Journal" 2002, Frebruary.
  • Nogalski B. i in.. Kultura organizacyjna. Duch organizacji, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1998.
  • Obora H., Próba określenia możliwości zastosowania metody QFD do diagnozowania i kształtowania informacji jako produktu, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 564, Kraków 2001.
  • Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M., Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka, "CeDeWu", Warszawa 2003.
  • Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1997.
  • Panasiuk A., Buko J., Ekonomika i organizacja poczty. Materiały pomocnicze, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1996.
  • Panasiuk A., Doskonalenie jakości usług jako instrument przystosowania Poczty Polskiej do potrzeb rynku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1997.
  • Panasiuk A., O istocie i formie rynku usług pocztowych, "Technika i Eksploatacja Poczty" 1998, nr 4.
  • Patrick M.S., Benchmarking - Targeting "Best Practices", "Healthcare Forum Journal" 1992, July/August.
  • Penc J., Leksykon Biznesu. Słownik angielsko-polski, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1997.
  • Peters G., Benchmarking Customer Service, Pitman Publishing, London 1994.
  • Pfohl H., Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty, Biblioteka Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 1998.
  • Piekarz H., Stabryła A., Parametryzacja i kwantyfikacja w analizie efektywności organizacyjnej, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 345, Kraków 1991.
  • Pieske R., "Benchmarking" das Lernen von anderen und seine Begrenzungen, "10 Management Zeitschrift" 1994, nr 6.
  • Pluta-Olearnik M., Marketing usług, PWE, Warszawa 1993.
  • Płoszajski P., Nauki organizacyjne - jakie i dla kogo?, "Prakseologia" 1978, nr 1.
  • Poczta Polska nie traci czasu, Dodatek do: "Rzeczypospolita" 2001, nr 255 (6028).
  • Podoski K., Turnowiecki W., Polityka społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995.
  • Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, red. J. Lichtarski, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1995.
  • Popularno Encyklopedia Powszechna, t. V, Oficyna Wydawnicza Fogra, Kraków 1995.
  • Price J.L., Organizational Effectiveness. An Inventory of Propositions. Richard D. Irwin, Homewood, Illinois 1968.
  • Projektowanie organizacji instytucji, red. J. Skalik, Wydawnictwo AE we Wrocławiu. Wrocław 1998.
  • Pszczolowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Gdańsk 1978.
  • Pulat M., Process Improvements through Benchmarking, "The TQM Magazine" 1994, nr 2.
  • Rathmell J.M., Marketing in the Service Sector, Cambridge, Mass. 1974.
  • Rigby D., Management Tools Survey 2003: Usage up as Companies Strive to Make Headway in Tough Times, "Strategy and Leadership" 2003, nr 5 (31).
  • Sheridan J.H., Where Benchmarkers Go Wrong?, "Industry Week" 1993, nr 3.
  • Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa 1996.
  • Simon H.A., Działanie administracji. Proces podejmowania decyzji w organizacjach administracyjnych, Warszawa 1976.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.
  • Spedolini M.J., The Benchmarking Book, AMACOM, New York 1992.
  • Sprow E.E., Benchmarking. Sposób na nasze czasy?, "Problemy Jakości" (dodatek "Produktywność") 1995 nr 5.
  • Steers R.M., Problems in the Measurement of Organizational Effectiveness, "Administrative Science Quarterly" 1975, nr 20.
  • Stork K, Five Mistakes that Cause Benchmarking to Fail, "Purchasing" 1999, nr 1 (127).
  • Strategor, Zarządzanie firmą, strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001.
  • Szpitalne systemy informatyczne, red. W. Trąbka, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius", Kraków 1999.
  • Trocki M., Grucza B., Ogonek K, Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2003.
  • Tweet A.G., Gavin-Marciano K., The Guide to Benchmarking in Healthcare. Practical Lessons from the Field, Quality Resources, New York 1998.
  • Wersty B., Analiza decyzyjna w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1994.
  • Węgrzyn A., Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa, Wydawnictwo "Antykwa", Kluczbork-Wrocław 2000.
  • Zairi M., Effective Benchmarking - Learning from the Best, Chapman and Hall, London 1996.
  • Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa 1981.
  • Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003.
  • Zymonik I., Kryteria samooceny przedsiębiorstw w konkursach nagród jakości, "Przegląd Organizacji" 1998, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163073444

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.