PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 25 | 176--190
Tytuł artykułu

Ceny drapieżne jako narzędzie rywalizacji

Warianty tytułu
Predatory Prices as a Competition Tool
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono istotę cen drapieżnych i cen zaporowych. Przybliżono dyskusje toczące się wokół problemu cen drapieżnych. Omówiono uregulowania prawne oraz japońskie i amerykańskie podejście do cen drapieżnych. Zamieszczono interpretację zjawiska w modelu Tabety i Wanga.
EN
The predatory prices are applied by means of a price lowering followed by a price raise. This operation allows eliminating of competitors and gaining the market advantage. For the Chicago school this strategy is irrational. On the other part, the post-Chicago school by utilising the game theory sees a potential to increase profits in the predators' behaviour. Despite the dispute, in many countries the application of predatory prices is illegal. In the USA many lawsuits took place, in which the American companies accused their Japanese competitors of utilising this unfair strategy when seeking the market monopolisation. A new argument has been raised in the economic discussion on predatory pricing that urges the senselessness of those accusations: it is not the application of illegal practices, but the cultural differences in approaching the business targets that are the source of the Japanese success and the advantages over the Americans. The present paper delivers a polemic to this opinion.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
176--190
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorant
Bibliografia
  • P. Areeda, D. Turner, Scherer on Predatory Pricing: A Reply, „Harvard Law Review" 1976, No. 89.
  • S. Auerbach S., Japanese Companies Violated Trade Laws, „Washington Post" 1978, November 20.
  • W.J. Baumol, Quasi-Permanence of Price Reductions: A Policy for Prevention of Predatory Pricing, „The Yale Law Journal" 1979, Vol. 89. No. 1.
  • J. McGee, Predatory Price Cutting: The Standard Oil (N.J.) Case, Chicago 1958.
  • B. Kamp, T.R. Christopher, Faux Prédation in Markets with Imperfect Information on Product Quality, „Southern Economic Journal" 1997, No. 64,2 (October).
  • R.H. Koller, The Myth of Predatory Pricing: An Empirical Study, „Antitrust Law and Economics Review" 1971, No. 4.
  • R.H. Koller, When is Pricing Predatory, „Antitrust Bulletin" 1979, No. 24.
  • E. Lachica, J.B. White, Washington is Expected to Investigate Alleged Dumping of Japanese Mini-vans, „Wall Street Journal" 1991, June 20.
  • P. Milgrom, J. Roberts, Informational Asymmetries, Strategie Behaviour, and Industrial Organization, „The American Economic Review" 1987, Vol. 77, No. 2 (May).
  • J. Miller, P. Paulter, Prédation: The Changing View in Economics and the Law, „Journal of Law and Economics" 1985, No. 28.
  • Predatory Pricing and Related Practices Under Section 2 of the Sherman Act, „Harvard Law Review" 1975, No. 88.
  • R. Posner, The Antitrust Laws', w: Economic analysis of law, Little, Brown and Company, Boston 1992.
  • R. Selten, The Chain Store Paradox, Theory and Decision, 1978, 9 127.
  • N. Tabeta, R. Wang, Who will be the winner when a profit-maximizer meets a revenue-maximizer? - The case of US-Japan auto trade, „SABRE Working Papers" 1996, No. 19.
  • I. Tarbell, The History of the Standard Oil Company, Peter Smith, New York 1950; dostępna na stronie internetowej Idy Tarbell: tarbell.alleg.edu/biobib.html (14.04.2005).
  • R. Wrubel, „Financial World" 1988, July 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163084972

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.