PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 8 | 2--6
Tytuł artykułu

Formułowanie strategii łańcuchów dostaw

Warianty tytułu
Supply chains strategy formulation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Istotnym elementem kompleksowej koncepcji zarządzania strategicznego jest określenie zasad formułowania strategii. We współczesnych łańcuchach dostaw problematyka formułowania strategii nabiera szczególnego znaczenia. Przyczyną jest stopniowy proces likwidacji barier w sferze przepływu produktów, który prowadzi do powstawania zorganizowanych grup współdziałających łańcuchów dostaw, określanych mianem sieci dostaw. Powstanie sieci dostaw rodzi nowe wyzwania w procesie formułowania strategii na poziomie łańcuchów dostaw konstytuujących daną sieć. Proces formułowania i wdrażania określonej strategii łańcucha dostaw musi uwzględniać nie tylko jego misję i cele, lecz równocześnie powinien być skoordynowany ze strategiami innych łańcuchów dostaw uczestniczących w tej samej sieci dostaw. W artykule przedstawiono zarys koncepcji formułowania strategii łańcuchów dostaw, posiłkując się dorobkiem teoretycznym z zakresu zarządzania strategicznego. Rozważania koncepcyjne poparto przykładem praktycznym obrazującym konieczność uwzględnienia aspektów koordynacyjnych w procesie strategicznego zarządzania łańcuchami dostaw tworzących określoną sieć dostaw.(abstrakt oryginalny)
EN
One of the most essential elements of the complex strategic management concept is to define the principles of strategy formulation. The issue of strategy formulation has gained significant importance in contemporary supply chains. This is due to the process of gradual elimination of the barriers in a physical flow of products, which leads to the forming of organized groups of cooperating supply chains called supply networks. The forming of supply networks has challenged the process of strategy formulation in the supply chains which constitute a specific network. The process of strategy formulation and implementation in a specific supply chain should not only take into consideration the mission and vision of supply chain, but it also needs to be coordinated with the strategies of other supply chains participating in the same supply network. The framework of strategy formulation concept has been presented in the paper. It is based on the strategic management theory. The conceptual considerations have been illustrated with an empirical example indicating the necessity of coordination in the process of strategic management of the supply chains constituting a specific supply network.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
2--6
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bozarth C., Handfield R.B., Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2007.
  • Christopher M., Logistics & Supply Chain Management - Strategies for Reducing Cost and Improving Services, Financial Times Professional, London 1992.
  • Defee C.C., Stank T.P., Applying the Strategy-Structure Performance Paradigm to the Supply Chain Environment, "International Journal of Logistics Management" 2005, Vol. 16, No. 1, s. 28-50.
  • Drayern R.W., Procter & Gamble's Streamlined Logistics Initiatives, "Supply Chain Management Review" 1999, Vol. 6, No.l.
  • Ellis J., Williams D., Strategia przedsiębiorstwa a analiza finansowa. w Polsce, Warszawa 1997.
  • Fechner I., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2007.
  • Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
  • Gliński B., Kuc B.R., P. Szczepankowski, Zarządzanie strategiczne. Geneza, rozwój, priorytety, Key Text, Warszawa 1996.
  • Harland Ch. M., Lamming R. C., Zheng J., Johnsen T. E., A Taxonomy of Supply Networks, "Journal of Supply Chain Management" 2001, Vol. 37, No. 4.
  • Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001.
  • Penc J., Strategiczny system zarządzania, Placet, Warszawa 2001.
  • Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994.
  • Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005.
  • Schary Ph. S., Skjott-Larsen T., Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Soltysik M., Logistyczne aspekty procesu indywidualizacji produktów w łańcuchu dostaw, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 2007, nr 11.
  • Taylor D., Terhune A., Collaborative Communities: The Next Advantage. "Supply Chain Management Review" 2000, March-April, s. 36-42.
  • Witkowski J., Organizacje sieciowe, sieci strategiczne i łańcuchy dostaw - próba systematyzacji pojęć, w: Strategie i logistyka organizacji sieciowych, J. Witkowski (red.), Akademia Ekonomiczna, Wrocław 2005.
  • Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, Strategor, Warszawa 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163104293

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.