Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule ukazano możliwości wykorzystania teorii systemu do doskonalenia jakości. Systemową budową cechują się znormalizowane systemy jakości i modele samooceny. W praktyce teoria systemu jest niezwykle przydatna do wdrażania systemów jakości i ich utrzymania, analizowania wpływu poszczególnych kryteriów samooceny. Może być ona wykorzystywana w procesie doskonalenia jakości usług oraz w ocenie dostawców. Za pomocą teorii systemu potrafimy lepiej zrozumieć przyczyny niepowodzeń we wdrażaniu systemów jakości czy koncepcji TQM. (abstrakt oryginalny)
The article presents the possibilities of using a system theory in quality improvement. Normalized quality systems and self-evaluation models are characterized by a system structure. In practice, a system theory is exceptionally useful in the implementation and maintenance of quality systems, as well as in the analysis of the influence of particular self-evaluation criteria. It can be used in the service quality improvement process and in suppliers' evaluation. Thanks to a system theory, it is possible to better understand reasons for failures in quality systems or TQM concepts implementation. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
- [1] ACKOFF R.L., Zarządzanie w małych dawkach, PWN, Warszawa, 1993.
- [2] CALVO-MORA A., LEAL A., ROLDAN J.L., Relationships Between the EFQM Model Criteria: a Study in Spanish Universities, "Total Quality Management & Business Excellence" nr16/2005.
- [3] JUN M., CAI S., PETERSON R.T., Obstacles to TQM Implementation in Mexico's Maąuiladora Industry, "Total Quality Management & Business Excellence" nr 15 (D/2004.
- [4] PN-EN ISO 14001:2005, Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania.
- [5] SOLTANI E., LAI R, GHARNEH N.S., Breaking Through Barriers to TQM Effectiveness: Lack of Commitment of Upper-level Management, "Total Quality Management & Business Excellence" nr 16 (8/9)/2005.
- [6] SOLTANI E., LAI R, JAVADEEN S. R.S., GHOLIPOUR T. H., A Review of the Theory and Practice of Managing TQM: An Integrative Framework, "Total Quality Management & Business Excellence" nr 19 (5/6)/2008.
- [7] STONER J.A.F, FREEMAN R.E., GILBERT, Jr. D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163256309