Czasopismo
2009
|
nr 42 Społeczna odpowiedzialność biznesu : uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki
|
168--183
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Social Responsibility as a Source of Competitive Advantage
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie sposobu, w jaki polityka społecznej odpowiedzialności może wpływać na tworzenie przewagi konkurencyjnej. W artykule zostanie zaprezentowany i omówiony model wzajemnej zależności między polityką społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa a powstawaniem nowych umiejętności i działalności trudnej do imitacji lub substytucji, jak: kapitał społeczny, reputacja, innowacje i przedsiębiorcze środowisko, które wspierają proces ich tworzenia. (fragment wstępu)
Nowadays technological and economic development has increased an importance of giving social legitimacy to business activity. It changes a status and role of a corporation in modern society. Stakeholders theory is a new, dynamic approach to current management dilemmas. The paper presents a thesis that a corporation is able to achieve persistent competitive advantage on the strength of stakeholders management and sustainable development. Stakeholder management and sustainable development as a part of strategic management create innovation, social capital, entrepreneur spirit and environment, reputation of company that leads to the creation of financial and social value. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
168--183
Opis fizyczny
Twórcy
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- Adler P.S., Seok-Woo K., Social Capital: Prospects for a New Concept, "Academy of Management Review" 2002, 27, 1.
- Berman S., Jones T., Wick A.C., Convergent Stakeholders Theory, "Academy of Management Review" 1999, 24, 2.
- Bielski I., Przebieg i uwarunkowanie procesów innowacyjnych, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o.o., Bydgoszcz 2000.
- Coleman J.S., Foundation of Social Theory, Cambridge, Mass., 1990.
- Cumming J.F., Bettridge N., Toyne P., Responding to Global Business Critical Issues. A Sources of Innovation and Transformation for FTSE 350 Companies, "Corporate Governance" 2005 vol. 5, no. 3.
- Ghoshal S., Barlett Ch., Moran P., A New Manifesto for Management, "Sloan Management Review", 1999, 40, 3.
- Hamel G., Leading the Revolution, Harvard Business School Press, New York 2000.
- Hatch M.J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa 2002.
- Henton D., Melville J., Walesh K., Grassroots Leaders for a New Economy, Jossey-Bass Publisher, San Francisco 1997.
- Kosnik T.J., Corporate Positioning: How to Asses and Build Company Reputation, Harvard Business School, February 1989.
- Koźmiński A., Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2004.
- Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa 2000.
- Nahapiet J., Ghoshal S., Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, "Academy of Management Review" 1998, 23,2.
- Nizard G., Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji, PWN, Warszawa 1998.
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1999.
- Pretty J., O zrównoważonym rozwoju gospodarki lokalnej, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 1999.
- Putman R., Społeczny kapitał a sukces instytucji, [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2006.
- Rodriguez M.A., Ricart J.E., Towards the Sustainable Business, IESE Universidad Navarra, "Revista de Antiguos Alumnos", Septiembre 2001 no. 83.
- Rodriguez M.A., Ricart LE., Towards the Sustainable Business, IESE Universidad Navarra, "Revista de Antiguos Alumnos", Mrazo 2002 no. 85.
- Segarra J.A., Garcia D.L., Martinez-Mari C, Corporate Reputation: Fad or Paradigm?, "IESE Alumni Magazine" 2006 no. 101.
- Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2006.
- Stanienda J., Determinanty rozwoju konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Tarnów 2006.
- Stata R., Organizational Learning - The Key to Management Innovation, "Sloan Management Review" 1989, 30, 3.
- Stead W.E., Stead J.G., Can Humankind Change the Economic Myth? Paradigm Shifts Necessary for Ecologically Sustainable Business, "Journal of Organizational Change Management" 1994, 7, 4.
- Sudoł S., Przedsiębiorstwo, Dom Organizatora, Toruń 1999.
- Tsai W., Ghoshal S., Social Capital and Value Creation: The Role of Interfere Networks, "Academy of Management Journal" 1998, 41, 4.
- Tymon W.G., Stumpf S.A., Social Capital in the Success of Knowledge Workers, "Career Development International" 2003, 8, 1.
- Wigelt K., Camerer C., Reputation and Corporate Strategy: A Review of Recent Theory and Applications, "Strategic Management Journal" 1998, 9, 5.
- Wit В., Meyer R., Strategy. Process, Content, Context, Thompson Business Press Sec. Edit., 1998.
- Wood D., Logsdon J.M., Business Citizenship: From individuals to Organizations, Ruffin Series in Business Ethics, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163629004