PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 42 Społeczna odpowiedzialność biznesu : uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki | 168--183
Tytuł artykułu

Odpowiedzialność społeczna jako źródło przewagi konkurencyjnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Responsibility as a Source of Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie sposobu, w jaki polityka społecznej odpowiedzialności może wpływać na tworzenie przewagi konkurencyjnej. W artykule zostanie zaprezentowany i omówiony model wzajemnej zależności między polityką społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa a powstawaniem nowych umiejętności i działalności trudnej do imitacji lub substytucji, jak: kapitał społeczny, reputacja, innowacje i przedsiębiorcze środowisko, które wspierają proces ich tworzenia. (fragment wstępu)
EN
Nowadays technological and economic development has increased an importance of giving social legitimacy to business activity. It changes a status and role of a corporation in modern society. Stakeholders theory is a new, dynamic approach to current management dilemmas. The paper presents a thesis that a corporation is able to achieve persistent competitive advantage on the strength of stakeholders management and sustainable development. Stakeholder management and sustainable development as a part of strategic management create innovation, social capital, entrepreneur spirit and environment, reputation of company that leads to the creation of financial and social value. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Adler P.S., Seok-Woo K., Social Capital: Prospects for a New Concept, "Academy of Management Review" 2002, 27, 1.
  • Berman S., Jones T., Wick A.C., Convergent Stakeholders Theory, "Academy of Management Review" 1999, 24, 2.
  • Bielski I., Przebieg i uwarunkowanie procesów innowacyjnych, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o.o., Bydgoszcz 2000.
  • Coleman J.S., Foundation of Social Theory, Cambridge, Mass., 1990.
  • Cumming J.F., Bettridge N., Toyne P., Responding to Global Business Critical Issues. A Sources of Innovation and Transformation for FTSE 350 Companies, "Corporate Governance" 2005 vol. 5, no. 3.
  • Ghoshal S., Barlett Ch., Moran P., A New Manifesto for Management, "Sloan Management Review", 1999, 40, 3.
  • Hamel G., Leading the Revolution, Harvard Business School Press, New York 2000.
  • Hatch M.J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa 2002.
  • Henton D., Melville J., Walesh K., Grassroots Leaders for a New Economy, Jossey-Bass Publisher, San Francisco 1997.
  • Kosnik T.J., Corporate Positioning: How to Asses and Build Company Reputation, Harvard Business School, February 1989.
  • Koźmiński A., Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2004.
  • Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa 2000.
  • Nahapiet J., Ghoshal S., Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, "Academy of Management Review" 1998, 23,2.
  • Nizard G., Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji, PWN, Warszawa 1998.
  • Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1999.
  • Pretty J., O zrównoważonym rozwoju gospodarki lokalnej, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 1999.
  • Putman R., Społeczny kapitał a sukces instytucji, [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2006.
  • Rodriguez M.A., Ricart J.E., Towards the Sustainable Business, IESE Universidad Navarra, "Revista de Antiguos Alumnos", Septiembre 2001 no. 83.
  • Rodriguez M.A., Ricart LE., Towards the Sustainable Business, IESE Universidad Navarra, "Revista de Antiguos Alumnos", Mrazo 2002 no. 85.
  • Segarra J.A., Garcia D.L., Martinez-Mari C, Corporate Reputation: Fad or Paradigm?, "IESE Alumni Magazine" 2006 no. 101.
  • Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2006.
  • Stanienda J., Determinanty rozwoju konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Tarnów 2006.
  • Stata R., Organizational Learning - The Key to Management Innovation, "Sloan Management Review" 1989, 30, 3.
  • Stead W.E., Stead J.G., Can Humankind Change the Economic Myth? Paradigm Shifts Necessary for Ecologically Sustainable Business, "Journal of Organizational Change Management" 1994, 7, 4.
  • Sudoł S., Przedsiębiorstwo, Dom Organizatora, Toruń 1999.
  • Tsai W., Ghoshal S., Social Capital and Value Creation: The Role of Interfere Networks, "Academy of Management Journal" 1998, 41, 4.
  • Tymon W.G., Stumpf S.A., Social Capital in the Success of Knowledge Workers, "Career Development International" 2003, 8, 1.
  • Wigelt K., Camerer C., Reputation and Corporate Strategy: A Review of Recent Theory and Applications, "Strategic Management Journal" 1998, 9, 5.
  • Wit В., Meyer R., Strategy. Process, Content, Context, Thompson Business Press Sec. Edit., 1998.
  • Wood D., Logsdon J.M., Business Citizenship: From individuals to Organizations, Ruffin Series in Business Ethics, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163629004

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.