Warianty tytułu
The Paradigm as a Tool of Strategic Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza zarządzania strategicznego. Dla rozwiązania tego zadania badawczego wykorzystano paradygmat, jako szczególny sposób opisu zmian w tej koncepcji zarządzania. Przyjęcie takiej nietypowej konwencji rozwiązania problemu badawczego narzuciło wyznaczenie celów cząstkowych pracy, do których zaliczono: identyfikację paradygmatów nowej gospodarki i nowych kierunków zarządzania, jako zbiorów wzorców - modeli, determinujących zarządzanie strategiczne, analizę rozwoju paradygmatów identyfikowanych w zarządzaniu strategicznym, określenie klasyfikatora paradygmatów zarządzania strategicznego, jako obrazu aktualnego stanu tej koncepcji zarządzania. (abstrakt oryginalny)
The main goal of the paper was to analyze strategic management. In order to achieve the main aim, a paradigm describing changes in this concept of management was applied. Such unusual manner of problem solving evolved from the detailed goals, such as: identification of the paradigms of the new economy and new management directions in terms of collection of models that determine strategic management; analysis of the strategic management paradigms' evolution; classification of the strategic management paradigms in terms of the present state of this management concept. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
554--569
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
- Andrews K. R. (1960), The Concept of Corporate Strategy, Irwin, Homewood, I1.
- Ansoff H. I. (1965), Corporate Strategy, McGraw Hill, New York.
- Ansoff H. I. (1975), From strategic planning to strategic management, John Wiley Enterprise, New York.
- Atkinson R., Coduri R. (2002), The State New Economy Index, "Progressive Policy Institute Technology and New Economy Project", June 3-4.
- Benis W., Parikl J., Lessem R. (1994), Beyond Leadership: Balancing Economics, Ethics and Ecology, Blackwell, Oxford.
- Burns Т., Stalker G. M. (1961), The Management of Innovation, Tavistock, London.
- Carnall C. (2003), Managing Change in Organizations, Pearson Education Limited, Harlow.
- Chandler D. (1962), Strategy and Structure, The M. I. T. Press, Cambridge, Massachusetts.
- Combe I. A. (1999), Multiple Strategy Paradigms: An Integrational framework, "Journal of Marketing Management" No. 15.
- Cyert R., March J. G. (1963), A Behavioral Theory of the Firm, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
- Farjoun M. (2002), Towards an organic perspective on strategy, "Strategic Management Journal" 23.
- Frejtag-Mika E. (red.) (2006), Teoria i praktyka ekonomii, a konkurencyjność gospodarowania, Difin, Warszawa.
- Gierszewska G., Romanowska M. (1997), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
- Gordon R. J. (2000), Does the New Economy Measure Up to the Great Inventions of the Past?, "Journal of Economic Perspectives" Vol. 4, no. 14.
- Grudzewski W. M., Hejduk I. (2007), Zmiany paradygmatów kształtujących systemy zarządzania, w: Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, Rokita J., Grudzewski W. (red.), GWSH, Katowice.
- Van der Heiden К. (1996), Scenarios. The Art of Strategic Management, John Wiley & Sons Ltd.
- Van der Heiden К. (2000), Planowanie scenariuszowe w zarządzaniu strategicznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Hull R. H. (1993), The Soul of Enterprise: Creating the Dynamic Vision for American Manufacturing, Harper Collins, New York.
- Jamali D. (2005), Changing management paradigms: implications for educational institutions, "Journal of Management Development" Vol. 24.
- Kelly K. (2001), Nowe reguly nowej gospodarki - dziesięć przełomowych strategii dla świata połączonego siecią, WIG-Press, Warszawa.
- Koontz H., O'Donnell C. (1969), Zasady zarządzania - analiza funkcji kierowniczych, PWN, Warszawa.
- Krupski R. (2007), Planowanie strategiczne z okazją w tle, w: Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, Rokita J., Grudzewski W. (red.), GWSH, Katowice.
- Kuhn T. S. (1969), Structure of Scientific Revolutions, The University of Chicago Press, Chicago and London.
- Kuhn T. S. (2001), Struktura rewolucji naukowych, Fundacja Aletheia, Warszawa.
- Lisiński M. (2008), Analiza organicznego modelu zarządzanie strategicznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 774, Kraków.
- Marchesnay M. (1993), Management stratégique, Ed. Eyrolles, Paris.
- Marchesnay M. (1994), Zarządzanie strategiczne. Geneza i rozwój, Poltext, Warszawa.
- Mathe J. Ch. (1987), Politique generale de l'entreprise. Analyse et Management Stratégique, Paris.
- Mintzberg H., Ahlstrand В., Lampel J. (1998), Strategie Safari. A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management, Prentice Hall, London.
- Morrison J. (1996), Second Curve. Managing Velocity of Change, Nicolas Brealey, London.
- Obłój К. (2001), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
- Penrose E. (1959), The Theory of the Growth of the Firm, Basic Blackwell, London.
- Prahalad C. K., Hammel G. (1990), The core competence of the corporation, "Harvard Business Review" 90 (3).
- Prahalad C. K., Ramaswamy V. (2004), The Future of Competition, Co-creating Unique Value with Customers, Harvard Business Press.
- Prahalad C. K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa.
- Rokita J. (2007), Problemy zarządzania w nowej ekonomii, w: Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, Rokita J. Grudzewski W. (red.), Katowice.
- Stachowicz J. (2007), Przewaga konkurencyjna a przewaga kooperacyjna: dylematy współczesnego paradygmatu zarządzania strategicznego, w: Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki, Rokita J., Grudzewski W. (red.), Katowice.
- Wernerfelt W. (1984), A resource-based view of the firm, "Strategic Management Journal" 5 (2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163657424