PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 2 | 17--22
Tytuł artykułu

Rola przedsiębiorstw odpryskowych tworzonych przy uniwersytetach w transferze wiedzy i technologii

Autorzy
Warianty tytułu
The role of academic spin-off companies in the knowledge and technology transfer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną z cech gospodarki opartej na wiedzy (GOW) - dającą się diagnozować już po samej analizie jej definicji - jest stałe zwiększanie się roli wiedzy w kreowaniu procesów o charakterze społeczno - ekonomicznym. W GOW obserwujemy bardzo silne przenikanie się gospodarki oraz nauki, a do miana podstawowego czynnika wytwórczego urasta technologia. Transfer wiedzy oraz związanej z nią technologii nie przebiega jednokierunkowo. Coraz częściej ośrodki akademickie przekonują się, że budowanie relacji ze światem biznesu jest dla nich koniecznością. Dzięki temu mogą prowadzić bardziej specjalistyczne badania (szczególnie te o charakterze aplikacyjnym), czy oferować dostosowane do wymogów GOW programy oraz moduły kształcenia praktycznego. Również dla przedsiębiorstw (głównie z sektora MŚP) kontakt z uniwersytetami czy instytucjami badawczymi jest wysoce pożądanym i istotnym czynnikiem w procesie budowania przewagi konkurencyjnej. W artykule przedstawiono jeden ze sposobów, dzięki któremu uczelnie mogą budować mosty ze światem praktyki gospodarczej. Jest nim tworzenie przedsiębiorstw odpryskowych (spin-off), których celem jest m.in. komercjalizacja działalności akademickiej, szczególnie w obszarze nowych technologii. Wyzwaniem, jakiemu również będzie musiała sprostać w XXI wieku gospodarka europejska, jest podniesienie poziomu technologicznego państw ją tworzących. Szczególnie Polska, plasująca się w klasyfikacji innowacyjności w grupie tzw. krajów doganiających (catching-up countries), ma w tej dziedzinie wiele do nadrobienia. Stąd też promowanie przedsiębiorczości akademickiej może być jednym z instrumentów możliwych do zastosowania w tej sytuacji. (abstrakt oryginalny)
EN
One of the key determinants of the knowledge-based economy - which stems from its definition - is the constant increase of the role of knowledge in creating social and economic processes. In the knowledge-driven economy one can encounter establishing very strong relations between economy and science. Here also the technology plays the key role as a product factor. However, the knowledge and technology transfer does not go one-way. More and more often academic institutions are aware that binding ties with business sector is simply necessity for them. Thank to them they can conduct much more specialized research (applied one) or offer academic curricula corresponding with the requirements of the economy. Also companies can increase their comparative advantage thanks to developing cooperation with universities. In the article the Author focuses on one of the modes thanks to which academic institutions can build bridges with the business sector. It is creating spin-off companies, which main aim is to commercialize the academic activity, mostly in the area of new technologies. One of the challenges of the XXI century is boosting the technological potential of EU's countries. Particularly in front of Poland - which is one of the catching-up countries - there are still many tasks to perform in that area. Promoting academic entrepreneurship can be one of instruments used with success on that field. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
17--22
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • M. Klofsten, D. Jones-Evans, Comparing academic entrepreneurship in Europe - The Case of Sweden and Ireland, "Small Business Economics" 1997, No. 4.
  • L. Oerlemans, M. Meeus, P. Kenis, Regional Innovation Networks. W: The Learning Region. Foundations, State of the Art, Future, R. Rutten, F. Boekema (eds.), Edward Elgar, Cheltenham 2007, s. 166-167.
  • F. Pirnay, B. Surlemont, F. Nlemvo, Toward a typology of university spin-offs, "Small Business Economics" 2003, No. 21.
  • P. van der Sijde, J. van Tilburg, Support of University Spin-off Companies, "Entrepreneurship and Innovation" 2000, February.
  • P. Tamowicz, Przedsiębiorczość akademicka. Spółki spin-off w Polsce, PARP, Warszawa 2006, s. 11 i nast.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163658995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.