PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 3 | 23--26
Tytuł artykułu

Osobowościowe podłoże skłonności do zakupów kompulsywnych

Warianty tytułu
Personality and compulsive buying tendency
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W literaturze przedmiotu kupowanie kompulsywne jest definiowane jako chroniczna, patologiczna forma kupowania, która staje się podstawową reakcją na negatywne wydarzenia i uczucia jednostki; i mimo że zapewnia kupującemu krótkotrwałą przyjemność, to w dłuższej perspektywie owocuje negatywnymi konsekwencjami. Kompulsywne kupowanie traktowane jest jako rodzaj uzależnienia lub przejaw zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych . U podłoża tej formy kupowania leżą czynniki natury biochemicznej, społecznej i psychologicznej. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the present study was to establish the influence of traits from the Five-Factor Model of personality on the compulsive buying tendency. The Polish version of NEO-FFI scale and Compulsive Buying Scale were used in the research. The results revealed the negative relation between agreeableness, conscientiousness, extraversion and the tendency to compulsive buying. The study also confirmed gender role — women were mainly inclined to compulsive buying. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
23--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • R.F. Baumeister, T.F. Heatherton, D.M. Tice, Utrata kontroli. Jak i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2000.
  • D.W. Black, Compulsive buying disorder. Definition, assessment, epidemiology and clinical management, "CNS Drugs" 2001, No. 15.
  • A. D'Astous, J. Maltais, C. Roberge, Compulsive buying tendencies of adolescent consumers, "Advances in Consumer Research" 1990, No. 17.
  • W.S. DeSarbo, E.A. Edwards, Typologies of compulsive buying behavior: A constrained clusterwise regression approach, "Journal of Consumer Psychology" 1996, No. 3.
  • R.J. Faber, G.A. Christenson, In the mood to buy: Differences in the mood states experienced by compulsive buyers and other consumers, "Psychology & Marketing" 1996, No. 8.
  • J. Faber, T.C. O'Guinn, A clinical screener for compulsive buying, "Journal of Consumer Research" 1992, No. 3.
  • R.J. Faber, T.C. O'Guinn, Classifying compulsive consumers: Advances in the development of a diagnostic tool, "Advances in Consumer Research" 1989, No. 16.
  • C. Gwin, J. Roberts, C. Martinez, Nature vs. nurture: The role of family in compulsive buying, "The Marketing Management Journal" 2005, No. 1.
  • M. Kyrios, R.O. Frost, G. Steketee, Cognitions in compulsive buying and acquisition, "Cognitive Therapy and Research" 2004, No. 2.
  • M. Marody, Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
  • D. Mącik, Między przyjemnością a uzależnieniem. Psychologia zakupów nieplanowanych, Grado, Toruń 2008.
  • J.C. Mowen, N. Spears, Understanding compulsive buying among college students: A hierarchical approach, "Journal of Consumer Psychology" 1999, No. 4.
  • B. Mróz, Oblicza konsumpcjonizmu, Wyd. SGH, Warszawa 2009.
  • M. Neuner, G. Raab, L.A. Reisch, Compulsive buying in maturing consumer societies: An empirical re-inquiry, "Journal of Economic Psychology" 2005, No. 26.
  • G. Scherhorn, The addictive trait in buying behavior, "Journal of Consumer Policy" 1990, No. 13.
  • G. Scherhorn, L.A. Reisch, G. Raab, Addictive buying in West Germany: An empirical study, "Journal of Consumer Policy" 1994, No. 13.
  • G. Valence, A. d'Astous, A. Fortier, Compulsive buying: Concept and measurement, "Journal of Consumer Policy" 1988, No. 11.
  • B. Zawadzki, J. Strelau, P. Szczepaniak, M. Śliwińska, Inwentarz osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska, podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164179868

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.