Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W dobie intensywnego poszukiwania źródeł przewagi konkurencyjnej działalność innowacyjna jawi się jako kluczowe źródło sukcesu. Rozwój działalności innowacyjnej jest jednak procesem złożonym, wymagającym stosownych uwarunkowań. Bardzo ważną rolę w tym procesie odgrywa tworzenie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej. Kształtowanie wartości, postaw i zachowań stymulujących i rozwijających działalność innowacyjną powinno zatem stanowić jedno z głównych zadań kadry kierowniczej przedsiębiorstw. W artykule zaprezentowano atrybuty kultury proinnowacyjnej oraz wyniki badań empirycznych prowadzonych przez autorkę w tym zakresie. (abstrakt oryginalny)
In the age of an intensive search for the sources of competitive advantage, innovative activity seems to be the key success factor. Development of this activity is, however, a complex process, which requires a supporting environment. One of the essential determinants of this process is an innovation-supporting organisational culture. It follows that the creation of values, attitudes and behaviours which stimulate and develop innovative activities should become one of managements priorities. The paper presents the attributes of an innovation-supporting culture and the results of empirical research carried out in this field by the author. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
- [1] AHMED P.K., KOK L.K., LOH A.Y.E., Learning Through Knowledge Management, Butter-worth-Heinemann, 2002, za: EVANS CH., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005.
- [2] ARAD S., HANSON A.A., SCHNEIDER R. A Framework for the Study of Relationship between Organizational Characteristics and Organizational Innovations, "The Journal of Creative Behaviour" 1997, vol. 31, no. 1.
- [3] BENNER M.J., TUSHMAN M., Process Management and Technological Innovation: A Longitudinal Study of the Photography and Paint Industries, Admin. Sci. 2002, Quart. 47.
- [4] DEAN J.W., BOWEN D.E., Management Theory and Total Quality: Improving Research and Practice Through Theory Development, "Academy of Management Review" 1994, no. 19.
- [5] DETERT R.J., A Framework for Linking Culture and Improvement Initiatives In Organizations, "Academy of Management Review", October 2000, vol. 25, issue 4.
- [6] EVANS CH., Developing a Knowledge Creating Culture, Roffey Park Institute 2000.
- [7] HICKMAN CR., SILVA M.A., Creating Excellence. Managing Corporate Culture, Strategy, and Change in the New Age, A Plume Book, New York 1984.
- [8] LOEWE P, DOMINlQUINI J., Overcoming the Barriers to Effective Innovation, "Strategy and Leadership" 2006, vol. 34 (1).
- [9] MARTELL C, Achieving High Performance in Library Work. "Library Trends" 1989, vol. 38, no. 1.
- [10] MARTINS E.C., TERBLANCHE R, Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation, "European Journal of Innovation Management" 2003, vol. 6, no. 1.
- [11] MATEJUK J., Zarządzanie innowacyjne jako warunek konkurencyjności przedsiębiorstwa, "Zarządzanie Zmianami" nr 2/2005.
- [12] NASIEROWSKI W., Mierzenie innowacyjności MSP. Dylematy badań i porównań międzynarodowych. X Międzynarodowa Konferencja Zarządzania Organizacjami Gospodarczymi w Zmieniającym się Otoczeniu, Politechnika Łódzka, grudzień 2004.
- [13] 0'REGAN N., GHOBADIAN A., SIMS M., Fast Tracking Innovation in Manufacturing SMEs, "Technovation Pub.", February 2006, vol. 26.
- [14] O'REILLY CA., Corporations, Culture and Commitment: Motivation and Social Control in Organizations, "California Management Review" 1989, Summer.
- [15] POMYKALSKI A., Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001, s. 18, w: POZNAŃSKA K., Czynniki sukcesu małych przedsiębiorstw w Polsce, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", maj 2006, numer specjalny.
- [16] POPŁAWSKI W., Wiedza w innowacyjnym przedsiębiorstwie, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 6/2006.
- [17] PORTER M.E., Porter o konkurencji. PWE, Warszawa 2001.
- [18] SIKORKI Cz., Zachowania ludzi w organizacji. Społeczno-kulturowe skutki zachowań, część III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
- [19] SITKIN, S.B., SUTCLIFFE K.M., SCHROEDER R.G., Distinguishing Control from Learning in Total Quality Anagement: A Contingency Perspective, "Academy of Management Review" 1994, no. 19.
- [20] WEICK, K.E., Quality Improvement: A Sensemaking Perspective. E.R. Cole, W.R. Scott. The Quality Movement and Organization Theory, Sage Publications, Thousand Oaks 2000.
- [21] ZBIEGIEŃ-MACIĄG L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164651725