Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Fuzzy C-Means in Market Segments Membership Identification - a Car Market Example.
Języki publikacji
Abstrakty
Omówiono teoretyczne podstawy rozmytej metody k-średnich, a następnie wyodrębnienie za jej pomocą klas modeli samochodów osobowych.
In traditional clustering methods each object is assigned to only one cluster. In the fuzzy clustering approach objects are given partial degrees of membership in multiple nearby clusters. The paper describes one of the fuzzy clustering method - fuzzy c-means (FCM). To illustrate how FCM works a database of automobile property information has been used. (original abstract)
Rocznik
Strony
28--36
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Cox E., Fuzzy modeling and genetic algorithms for data mining and exploration, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco 2005.
- Jajuga K, Statystyczna teoria rozpoznawania obrazów, PWN, Warszawa 1990.
- Lasek M., Data mining. Zastosowania w analizach i ocenach klientów bankowych, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa 2002.
- Nascimento S., Mirkin B., Moura-Pires F.,A fuzzy clustering model of data and fuzzy c-means, Materiały konferencyjne IEEE International Conference on Fuzzy Systems: Soft Computing in the Information Age, Piscataway 2000, vol. 1.
- Pedrycz W., Knowledge-based clustering: from data to information granules, Wiley-Interscience 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164663692