Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Social Capital vs. Regional Innovation Strategies
Języki publikacji
Abstrakty
Wyjaśniono istotę regionalnych strategii innowacji oraz przedstawiono ich cele. Scharakteryzowano istotę i znaczenie kapitału społecznego. Omówiono rolę i znaczenie kapitału społecznego w regionalnych strategiach innowacji.
In the times of globalization, technical and technological advancement, as well as information society, it is unavoidable to perform transformations directed towards knowledge based economy. Investments in innovations, research or workers' skills and their influence on economic growth at the level of regions have become more and more important, and such development turns out to be the key objective for enhancing mechanisms supporting the implementation of innovations. Therefore, it occurs the need to prepare documents regulating and supporting the activities of regional or local level's authorities in defining and introducing an effective system of backing up both innovations and competitiveness. This function is to be performed by Regional Innovation Strategies. It is beyond any doubt, that the above-mentioned documents include goals and assumptions prepared with all due care and involvement, but do they cover all factors crucial for their effective implementation? The answer to this question is of great importance, since it points to real success perspectives. The article is an attempt to provide an answer to the above question. The paper indicates the need to take into consideration the level of social capital at every stage while creating regional innovation strategies. Such capital, according to the author, determines the speed, methods, tools and efficiency as well as effectiveness of the mentioned strategies implementation. (original abstract)
Rocznik
Strony
119--125
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Baraniecka A., Znaczenie kapitału społecznego w tworzeniu sieci dostaw, www.wiedzainfo.pl.
- Bratnicki M., Dyduch W., Zbierowski P., Kapitał społeczny i uwaga w organizacji partnerskiej, [w:] Przedsiębiorstwa kooperujące, red. Z. Dworzecki, EuroExpert Grupa Doradcza Sp. z o.o. Warszawa 2002.
- Coleman J.S., Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge Mass, 1990.
- Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa-Wrocław 1997.
- Gorzelak G, Bąkowski A., Kozak M., Olechnicka A., Polskie strategie innowacji: ocena i wnioski dla dalszych rozwiązań, MRR, Warszawa 2006.
- Gorzelak G., Jałowiecki В., Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego, "Studia Regionalne i Lokalne" 2000 z. 3.
- Grosse T., Kapitał jak katalizator, "Nowa Gospodarka", 7 października 2002.
- Klepka M., Raport: Efekty regionalnych strategii innowacji w Polsce. Rekomendacje do analizy szczegółowej, Warszawa 2005.
- Matysiak A., Źródła kapitału społecznego, AE, Wrocław 1999.
- Tuziak A., Tuziak B., Bobrecka-Jamro D., Jastrzębska W., Innowacyjnośći rozwój. Zakres i formy aktywności innowacyjnej administracji publicznej Podkarpacia w procesie trwałego rozwoju regionu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164669230