PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 4 | 60--66
Tytuł artykułu

Zarządzanie jakością w warszawskich szpitalach - certyfikacja ISO i akredytacja Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia

Warianty tytułu
Quality Management in Warsaw Hospitals - ISO Certificate Issuing and Accreditation of the Center for Quality Monitoring in Healthcare
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie przez jakość, jeden z elementów koncepcji doskonalenia organizacji, w ostatnich latach stało się istotnym elementem systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Akredytacja oraz certyfikacja ISO są systemami promującymi systematyczne zarządzanie przez jakość w polskich szpitalach. W pracy dokonano analizy danych zgromadzonych na temat systemów zarządzania jakością wdrożonych przez szpitale usytuowane na terenie Warszawy. W wyniku analizy stwierdzono, że dominującą grupę wśród warszawskich szpitali stanowią szpitale, które nie posiadają wdrożonego systemu zarządzania jakością. Natomiast w grupie szpitali z certyfikatem ISO i/lub akredytacją CMJ większość to szpitale wielospecjalistyczne. Jednocześnie stwierdzono, że większą popularnością wśród szpitali cieszy się system certyfikacji ISO niż akredytacja CMJ. (abstrakt oryginalny)
EN
Quality management, one of the elements of the concept of organization improvement, has become a substantial element of the healthcare system in Poland in recent years. Accreditation and ISO certification are the systems promoting systematic management through quality in Polish hospitals. In the thesis the gathered data concerning quality management systems introduced by hospitals situated in Warsaw was analyzed. The analysis results showed that the predominant group among Warsaw hospitals are those which have not introduced the quality management system. In the group of hospitals with ISO certificate and/or CMJ accreditation the majority are general hospitals. At the same time it was observed that ISO certificate system is more popular among hospitals than CMJ accreditation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
60--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
  • Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
Bibliografia
  • [1] Cichońska D., Fiks A. (2008) Miejsce jakości usług w zarządzaniu zakładem opieki zdrowotnej, [w:] Systemy zarządzania jakością w ochronie zdrowia. Lisiecka-Biełanowicz M., Samoliński B. (red.) Ministerstwo Zdrowia, Warszawa.
  • [2] Dane ze strony internetowej Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia -www.cmj.org.pl
  • [3] Dane ze strony internetowej Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia -www.csioz.gov.pl
  • [4] Dobska M., Rogoziński K. (2008) Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [5] Iwaszkiewicz-Pawłowska A., Wierciński R., Foryś K., Szafran D. (2008) Wdrażanie i monitorowanie systemu zarządzania jakością w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym AM w Białymstoku - doświadczenia własne, [w:] Systemy zarządzania jakością w ochronie zdrowia. Lisiecka-Biełanowicz M., Samoliński B. (red.) Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 22 i nast.
  • [6] Krot K. (2008) Jakość i marketing usług medycznych. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • [7] Lisiecka K., Lisiecka-Biełanowicz M. (2008) Certyfikacja, czy akredytacja systemów zarządzania jakością usług zdrowotnych? A może systemy zharmonizowane? [w:] Systemy zarządzania jakością w ochronie zdrowia. Lisiecka-Biełanowicz M., Samoliński B. (red.) Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 49 i nast.
  • [8] Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M. (2003) Zarządzenie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164795774

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.