PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 1 | 101--122
Tytuł artykułu

Grupy strategiczne mazowieckich organizacji non-profit

Warianty tytułu
Strategic Management in Non-Profit Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie niniejsze stanowi prezentację przeprowadzonej metodą empiryczną analizy grup strategicznych funkcjonujących w Polsce organizacji non-profi t działających na polu edukacji, kultury, oświaty i wychowania. Wykazano z jednej strony potencjalną przydatność tej metody dla uczestników sektora niekomercyjnego, a z drugiej fakt nikłego jak dotąd zainteresowania badaczy jej implementacją w III sektorze. Zidentyfikowano zbiór zmiennych strategicznych, które bezpośrednio zbadano na próbie 189 organizacji. Poprawność przyjętych zmiennych zweryfikowano dzięki przeprowadzeniu analizy ich wzajemnej korelacji. Właściwa analiza wykorzystująca zarówno hierarchiczną analizę skupień, jak i dwustopniową analizę skupień przyniosła podział przedmiotowego sektora na trzy, cechujące się dużą odrębnością grupy strategiczne, które scharakteryzowano oraz określono dla nich bariery mobilności. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper reviews empirically studied strategic groups of non-profit organisations which operate in the area of education and culture in Poland. The study method has been proven useful for the members of the Third Sector but it has not been widely used by researchers. A group of strategic variables have been identified and tested against a sample of 189 organisations. The variables have been validated by way of testing their mutual correlations. The analysis proper using both the hierarchical and the two-step cluster methods has identified three largely different strategic groups in the sector. Each group has been thoroughly described and mobility barriers have been defined. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
101--122
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] Amel D.F., Rhoades, S.A., Strategic Groups in Banking, "Review of Economics and Statistics" 1988, 70.
  • [2] Ansoff H.I., Corporate Strategy, McGraw-Hill: New York 1965.
  • [3] Barney J., Hoskisson, R., Strategic groups: Untested assertions and research proposal, "Managerial and Decision Economics" 1990, 11.
  • [4] Bart C.K., Baetz, M.C., The Relationship between Mission Statements and Firm Performance: An Exploratory Study, "The Journal of Management Studies" 1998, 36 (26).
  • [5] Bennett R., Competitor Analysis Practices of British Charities, "Marketing Intelligence and Planning"2003, 21 (6).
  • [6] Bennett R., Competitive environment, market orientation, and the use of relational approaches to the marketing of charity beneficiary services, "Journal of Services Marketing" 2005, 19 (7).
  • [7] Bogacz-Wojtanowska E., Zarządzanie organizacjami pozarządowymi na przykładzie stowarzyszeń krakowskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • [8] Brown W.A., Iverson J.O., Exploring Strategy and Board Structure in Nonprofit Organizations', "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly" 2004, 33(3).
  • [9] Bryson J.M., A Strategic Planning Process for Public and Non-profit Organizations, "Long Range Planning" 1988, 21(1).
  • [10] Bryson J.M., Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations. San Francisco: Jossey-Bass 1995.
  • [11] Burt C.K., Tabone J.C., Mission statements in Canadian not-for-profit hospitals: Does process matter? "Health Care Management Review" 2000, 25 (2).
  • [12] Caves R., Porter M.E., From Entry Barriers to Mobility Barriers: Conjectural Decisions and Contrived Deterrence to New Competition, "Quarterly Journal of Economics" 1997, 91.
  • [13] Cool K.O., Schendel D.E., Strategic group formation and performance: The case of the U.S. pharmaceutical industry, 1963-1982, "Management Science" 1987, 33.
  • [14] Cool K.O., Schendel D.E., Performance differences among strategic group members, "Strategic Management Journal" 1988, 9.
  • [15] Drucker P.F., Zarządzanie organizacją pozarządową - teoria i praktyka, Wyd. Fundusz Współpracy - Program PHARE, Dialog społeczny NGOs, Warszawa 1995.
  • [16] Fiegenbaum A., Thomas H., Strategie groups and performance: The U.S. insurance industry, 1970-1984, "Strategic Management Journal" 1990, 11(3).
  • [17] Gonzales-Fidalgo E., Ventura-Victoria J., How Much Do Strategic Groups Matter?, "Review of Industrial Organization" 2002, 21.
  • [l8] Gumkowska M., Herbst J., Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - raport z badania 2006, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2006.
  • [19] Harrigan K.R., An application of clustering for strategic group analysis, "Strategic Management Journal" 1985, 6(1).
  • [20] Hatten K., Hatten M.L., Strategic Groups, Asymmetrical Mobility Barriers and Contestability, "Strategic Management Journal" 1987, 8(4).
  • [21] Helmig В., Jegers M., Lapsley L, Challenges in Managing Nonprofit Organizations: A Research Overview, "Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations" 2004, 15 (2).
  • [22] Hunt M.S., Competition In The Major Home Appliance Industry, 1960-1970, Harvard University: Cambridge 1972, MA.
  • [23] Kemp R.L., Kemp J.D., A New Planning Model for the Public and Nonprofit Sector, "Management Research News" 1992, 15 (2).
  • [24] Kling J. A., Smith K.A., Identifying Strategic Groups in the US Airline Industry: An Application of the Porter Model, "Transportation Journal" 1995, 35.
  • [25] Lauer L.D., Nonprofit Going Global, Opportunities and Problems from a Communicators Perspective, "Nonprofit World" 1995, 13(6).
  • [26] Leask G., Parker D., Strategic groups, competitive groups and performance within the UK pharmaceutical industry: improving our understanding of the competitive process, 2004, www. abs.aston.ac.uk/newweb/research/publications/docs/RP0407.pdf [25.07.2008]
  • [27] Mascarenhas В., Aaker D. A., Mobility Barriers and Strategic Groups, "Strategic Management Journal" 1989, 10.
  • [28] McNamara G.M., Luce R. A., Tompson G.H., Examining the Effect of Complexity in Strategic Group Knowledge Structures on Firm Performance, "Strategic Management Journal" 2002, 23.
  • [29] Mulhare E.M., Mindful Of The Future: Strategic Planning Ideology And The Culture Of Nonprofit Management, "Human Organization" 1999, 58 (3).
  • [30] Nair A., Kotha S., Does Group Membership Matter? Evidence from the Japanese Steel Industry, "Strategic Management Journal" 2001, 22.
  • [31] Nath D., Gruca T.S., Convergence Across Alternative Methods for Forming Strategic Groups, "Strategic Management Journal' 1997, 18.
  • [32] Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  • [33] Olson J.R., Belohlav J.A., Boyer K.K., Operational, economic and mission elements in not-for-profit organizations: the case of the Chicago Symphony Orchestra, "Journal of Operations Management" 2005, 23 (2).
  • [34] Pavičić J., Renko N., Alfirevic N., The Role of Competitive Analysis and Marketing Orientation in Improving Competitiveness of The Non-Profit Sector-Theoretical Background and Empirical Evidence, Conference Proceedings: 2001 International Conference Enterprise in Transition.
  • [35] Porter M.E., The Structure within Industries and Companies' Performance, "The Review of Economics and Statistics" 1979, 61.
  • [36] Rybicki J.M., Nawigacja strategiczna, Wolters Kluwer, Warszawa 2007.
  • [37] Salamon L.M., Anheier H.K. and Associates, The Emerging Sector Revisited. A Summary Revised Estimates, CNP The Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project, Phase II, 1999.
  • [38] Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • [39] Sudharshan D., Thomas H., Fiegenbaum A., Assessing Mobility Barriers in Dynamic Strategic Groups Analysis, "Journal of Management Studies" 1991, 28.
  • [40] Tallman S.B., Atchison D.L., Competence-Based Competition and the Evolution of Strategic Configurations, in Sanchez R., Heene A., and Thomas H., eds., Dynamics of Competence-Based Competition, Pergamon 1996, s. 349-375.
  • [41] Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007.
  • [42] Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, (DzU 2003, nr 96, poz. 873).
  • [43] Warning S., Performance Differences in German Higher Education: Empirical Analysis of Strategic Groups, "Diskussionspapier der Forschergruppe" 2004, (Nr.: 3468269275), Heterogene Arbeit: Positive und Normative Aspekte der Qualifikationsstruktur der Arbeit, Nr. 04/09.
  • [44] Werner S., Konopaske R., Gemeinhardt G., The Effects of United Way Membership on Employee Pay in Nonprofit Organizations, "Nonprofit Management & Leadership" 2000,11 (1).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164812992

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.