PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 2 | 9--23
Tytuł artykułu

Rola współpracy w procesie kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Role of Cooperation in the Process of Building Enterprise Competitiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wymagające warunki współczesnego otoczenia rynkowego wywołują konieczność zmian w dotychczasowych działaniach ukierunkowanych na budowanie konkurencyjności przedsiębiorstw. Współcześnie obserwuje się, iż stale rośnie grupa przedsiębiorstw, które dostrzegają, że realizowane przez nie dotychczas strategie konkurencji i rozwoju wymagają zmian. Przedsiębiorstwa te zaczęły zauważać szansę szybszego rozwoju w koncepcji współdziałania związanego z budowaniem różnego rodzaju więzi rynkowych, pozwalających im na szybkie i skuteczne kreowanie oraz modyfikowanie ich przewag konkurencyjnych. Obserwacja praktyki gospodarczej pozwala stwierdzić, iż konkurencyjność współczesnego przedsiębiorstwa w znacznym stopniu zależy od umiejętności wykraczania poza dotychczasowe granice organizacyjne i nawiązywania na rynku więzi międzyorganizacyjnych, pozwalających na uzyskiwanie korzyści synergicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The constantly changing structure of market competition as well as the turbulently developing environment require new approach to create its competitiveness. Today successful enterprises have to realise that they should compete in a way that enhances rather than undercuts inter-firm cooperation. The point of the current company shape-up boom is to achieve the value that comes when the whole adds up to more than the sum of the parts. The paper is an attempt to point out the influence of inter-firm cooperation on the enterprise competitiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • [1] Axelsson В., Easton G., Industrial Network: A New View of Reality, Routledge, London 1992.
  • [2] Barney J.B., Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Addison-Wesley Publishing Company, New York 1996.
  • [3] Barney J.B., Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" 1991, vol. 17, no. 1.
  • [4] Child J., Faulkner D., Strategies of Cooperation. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures, Oxford University Press, Oxford 1998.
  • [5] Child J., Faulkner D., Tallman S., Cooperative Strategy. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures, Oxford University Press, Oxford 2005.
  • [6] Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner & Ska, Warszawa 1996.
  • [7] Ford D., Gadde L., Hakansson H., Snehota L., Managing Business Relationships, John Wiley & Sons, Ltd., London 2003.
  • [8] Górzyński M., Jakubiak M., Woodward R., Innowacyjność polskiej gospodarki w kontekście integracji z UE. Możliwości i bariery wdrażania w Polsce gospodarki opartej na wiedzy, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2004.
  • [9] Haffer M., Instrumenty konkurowania, w: Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, red. M.J. Stankiewicz, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 1999.
  • [10] Haffer M., Zasoby wiedzy jako czynnik wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw, w: Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, red. B. Godziszewski, M. Haffer, M.J. Stankiewicz, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 2005.
  • [11] Hamel G., The concept of core competence, w: Competence-based competition, red. G. Hamel, A. Heene, John Wiley & Sons, Chichester 1994.
  • [12] Hout T., Porter M.E., Rudden E., Jak wygrywają firmy globalne, w: Porter o konkurencji, M.E. Porter, PWE, Warszawa 2001.
  • [13] Juttner U., Wehrli H.P., Competitive Advantage. Merging Marketing and the Competence-Based Perspective, "Jouranal of Business & Industrial Marketing" 1994, vol. 9, no. 4.
  • [14] Kaczmarek B., Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
  • [15] Krubasik E., Lautenschlanger H., Forming Successful Strategic Alliances in Business, John Wiley & Sons, Ltd., New York 1995.
  • [16] Local Partnership, Clusters and SME Globalization, w: Enhancing the Competitiveness of SMEs in the Global Economy: Strategies and Policies, Conference for Ministers responsible for SMEs and Industry Ministers, Bologna, Italy, 14-15 June 2000, OECD 2000.
  • [17] Pfeffer J., Salancik G., The External Control of Organizations: A Resource Dependence Perspective, Harper & Row, New York 1978.
  • [18] Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • [19] Prahalad C.K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review" 1990, May-June.
  • [20] Romanowska M., Alianse strategiczne w świetle koncepcji zasobowej, w: Przedsiębiorstwo partnerskie, red. Romanowska M., Trocki M., Difin, Warszawa 2002.
  • [21] Rybak M., Budowanie potencjału konkurencyjności, w: Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. M. Rybak, Poltext, Warszawa 2003.
  • [22] Schoemaker P.J.H., Amit R., The Competitive Dynamics of Capabilities: Developing Strategic Assets for Multiple Futures, w: Wharton of Dynamic Competitive Strategy, red. G.S. Day, D.J. Reibstein, R.E. Gunther, John Wiley & Sons, Inc., New York 1997.
  • [23] Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 2002.
  • [24] Strużycki M., Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, w: Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, red. M. Strużycki, SGH, Warszawa 1998.
  • [25] Zorska A., Ku globalizacji, PWN, Warszawa 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164823173

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.