PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 804 | 57--69
Tytuł artykułu

Przesłanki rozwoju i formy marketingu społecznego przedsiębiorstw komercyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Premises of Development and Forms of Social Marketing of Commercial Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono przesłanki rozwoju i formy marketingu społecznego przedsiębiorstw komercyjnych. Koncepcja marketingu społecznego - zwana także marketingiem społecznie odpowiedzialnym lub społeczną orientacją marketingu - powstała w krajach wysoko rozwiniętych w drugiej połowie XX wieku. Przyczyny powstania i rozwoju tego pojęcia należy szukać w idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (Corporate Social Responsibility - CSR), która jest coraz częściej stosowana w zarządzaniu, zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach. Najczęściej jest definiowana jako dobrowolne uwzględnienie w strategiach przedsiębiorstw wartości etycznych, interesu społecznego i ochrony środowiska naturalnego.
EN
The aim of this article is to present the premises of development and forms of social marketing of commercial enterprises. The concept of social marketing - also referred to as socially responsible marketing or the socially-oriented marketing - arose in highly developed countries in the second half of the twentieth century. The reasons behind the establishment and development of this concept should be sought in the idea of Corporate Social Responsibility, which is being increasingly applied in management, especially in international corporations. It is most frequently defined as the voluntary embracing of ethical values, social interests and environmental protection in the strategies of enterprises. Implementation of this concept by marketing departments in modern corporations consists in building a marketing strategy in a way that takes into account the social consequences of undertaken decisions and activities. Formalisation of these activities entails developing and implementing ethical codes for advertising, franchising, direct sales and other fields. Other instruments of social marketing of commercial enterprises include sponsoring and public information and promotional campaigns. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
57--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Baranowska-Prokop E., Przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie na rynku międzynarodowym - aspekty marketingowe [w:] Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje, red. E. Duliniec, SGH, Warszawa 2007.
  • Bronakowski H., Zarządzanie marketingowe we współczesnym handlu i usługach, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2007.
  • Drucker P.F., Praktyka zarządzania, Czytelnik, Nowoczesność, AE w Krakowie, Warszawa-Kraków 1994.
  • Filipek J., Reputacja tworzy kapitał firmy, „Forum Odpowiedzialnego Biznesu” 2002, nr 2.
  • Friedman M., Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków [w:] Etyka biznesu: z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, red. L.V. Ryan, J. Sójka, W Drodze, Poznań 1997.
  • Gasparski W., Lewicka-Strzelecka A., Rok B., Szulczewski G., Rola i znaczenie programów i kodeksów etycznych [w:] Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, Centrum Etyki Biznesu PAN, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa 2002.
  • Klimczak B.,Jak uzasadniać potrzebę etyki w działalności gospodarczej [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 2002.
  • Kodeks etyki reklamy, www.izbaprasy.pl/KodeksEtykiReklamy, 14.10.2005.
  • Kotler P., Konkurencyjność a charakter społeczny [w:] Organizacja przyszłości, red. F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard, Business Press, Warszawa 1998.
  • Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
  • Kotler P., Lee N., Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause, J. Wiley & Sons, Hoboken 2005.
  • Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, PWN, Warszawa 2006.
  • Porter M.E., Kramer M.R., Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu - pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej?, „Harvard Business Review Polska”, czerwiec 2007.
  • Prymon M., Menedżerskie i społeczne aspekty współczesnego marketingu, „Ekspert” Wydawnictwo i Doradztwo, Wrocław 1999.
  • Rok B., CSR to nie filantropia, „Harvard Business Review Polska”, czerwiec 2007.
  • Sternberg E., Czysty biznes: etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa 1998.
  • Zorska A., Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa 2007.
  • Żemigała J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164999667

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.