PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3/2 | 157--166
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność biznesu w MSP w dobie kryzysu

Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility (CSR) in Small and Medium Businesses in the Global Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Trwający od sierpnia 2007 roku kryzys gospodarczy nie sprzyja rozwojowi nowych trendów w zarządzaniu. W tym czasie korporacje ponadnarodowe chętnie podejmują inicjatywy na rzecz odpowiedzialnego zarządzania relacjami ze swoimi interesariuszami. Główną siłą napędową dla CSR są oczekiwania korporacji transnarodowych, partnerów handlowych i organizacji branżowych w państwach członkowskich UE w stosunku do polskiego sektora przedsiębiorstw w związku z jego rosnącym uczestnictwem w rynkach europejskich. Tym samym niski poziom wiedzy na temat globalnych trendów w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu w kraju, jak i konieczność poszukiwania nowych możliwości i rynków zbytu wymusza na przedsiębiorstwach poznawanie nowych standardów zachowań w biznesie. W artykule przedstawię wyniki badań dotyczące identyfikacji zagadnienia CRS wśród podlaskich przedsiębiorców (próba 300 podmiotów z sektora MSP) ze wskazaniem dobrych praktyk ww. obszarze. (abstrakt oryginalny)
EN
CSR is a relatively new idea in Poland, existent in the public discourse since recently. Although various companies, in particular multinational corporations, voluntarily undertake different initiatives to manage relations with their stakeholders in a responsible manner, the social and political climate do not facilitate the promotion and application of corporate social responsibility in Poland. The main drive for CSR are the expectations of multinationals, trade partners and sectoral organizations in the EU Member States posed for Polish enterprises as their share in the European market increases. The poor knowledge of global trends in social responsibility in Poland, as well as the necessity to seek new opportunities to gain strategic advantage opens up a new field to develop most effective strategies and standards of conduct towards shareholders, employees, consumers, suppliers, local community representatives and environmental defenders. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
157--166
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Bąk. M., Kulawczuk P. (red.) (2008), Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wyd. Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Społecznym, Warszawa.
  • Freeman E.R., Liedtka J. (1991), Corporate Social Responsibility: A Critical Approach. Wyd. Business Horizons, July-August.
  • Green Paper for Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Commission of the European Communities, COM (2001)366 final, Brussels, 2001.
  • Rok B., S. Stolorz, D. Stanny (2003), Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza - postawy - praktyka, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bank Światowy, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa.
  • Rok B. (2004), Biznes w społeczeństwie - oczekiwania i ich realizacja, [w:] L. Kolarska-Bobińska (red.), Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu, ISP, Warszawa.
  • Rok B.(2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Witek-Crabb A. (2006), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako źródło przewagi konkurencyjnej, Wrocław.
  • Raport "Nowe przewagi konkurencyjne-odpowiedzialne przedsiębiorstwo na rynku europejskim", Lewiatan 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000165057690

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.