Czasopismo
2009
|
nr 49 Zmiana warunkiem sukcesu : rozwój i zmiany w małych i średnich przedsiębiorstwach
|
219--226
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Network Organizations - Strategic Alternative for Small and Medium Sized Enterprises
Języki publikacji
Abstrakty
Sieć międzyorganizacyjna, to rozwiązanie strukturalne, które z powodzeniem może i powinno być wykorzystywane w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Różne są przesłanki i motywy kształtowania takich więzi, m.in.: dążenie do poprawy efektywności przedsiębiorstwa, dążenie do budowania zasobów przedsiębiorstwa czy dążenie do uczenia się i ograniczania niepewności. Wydaje się, że wspomniane motywy mają charakter uniwersalny, tzn., że są charakterystyczne zarówno dla małych, jak i dużych podmiotów gospodarczych. W artykule uwaga skupiona została na wiedzy. Można zatem sądzić, że jedną z podstawowych przesłanek włączania lub przyzwalania na przyłączenie się do sieci podmiotów z sektora MŚP, jest wiedza będąca w posiadaniu potencjalnych uczestników sieci oraz potencjalne korzyści z uczestnictwa w sieci kolejnych podmiotów dla podmiotów już w tej sieci pozostających. (fragment tekstu)
The concept of network has become of considerable interest to researchers of today. This paper stresses that networks can benefit small and medium-sized enterprises' performance in portion to the range and quality of the knowledge resources. The concept of network embedded ness enables the strategic opportunities for small and medium-sized enterprises especially embedded ness of knowledge network.(original abstract)
Rocznik
Strony
219--226
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Buchel B., Raub S., Building knowledge-creation value networks, "European Management Journal" 2002 No. 6.
- Butera F., 77 Castello Rete, Franco Angeli, Milano 1990.
- Canzano D., Grimaldi M., Knowledge Management and Collaborations: Knowledge Strategy and Processes in the Knowledge Networks, I-KNOW'04 Graz, June 30-July 2 2004.
- Cravens D., Piercy N.F., Ship S.H., New organizational forms for competing in highly dynamic environments: The network paradigm, "British Journal of Management" 1996 No.1.
- Czakon W., Dynamika więzi organizacyjnych przedsiębiorstwa, AE, Katowice 2007.
- Davidow W., Malone M, The Virtual Corporation: Structuring and Revitalizing the Corporation for the 21st Century, Harper Business, New York 1992.
- Hansen M.T., Nohria N., Tierney T., What's your strategy for managing knowledge?, "Harvard Business Review", March-April 1999.
- Heide J.B., Interorganizational governance in marketing channels, "Journal of Marketing" 1994 Vol. 58 No. 1.
- Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- MacNeil I., The New Social Contract: An Inquiry into Modern Contractual Relations, Yale University Press, New Haven 1980.
- Magnusson J., Nilsson A., To facilitate or intervene - A study of knowledge management practice in SME networks, "Journal of Knowledge Management Practice" 2003 No. 4.
- Niemczyk J., Strategie z perspektywy sieci, "Przegląd Organizacji" 2006 nr 6.
- Prechuda K., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym, AE.Wrocław 2005.
- Ring P.S., Van de Ven A.H., Structuring cooperative relationships between organizations, "Strategic Management Journal" 1992 No. 7.
- Szymura-Tyc M., Nowe paradygmaty konkurencji i marketingu a budowa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku europejskim, "Organizacja i Kierowanie", 2001 nr 1.
- Zack M.H., Developing a knowledge strategy, "California Management Review" 1999 no. 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000166823027