PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3 | 11--25
Tytuł artykułu

How to Implement the Process Approach within Quality Management Systems

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The process approach represents one of basic principles of modern quality management. It is recognized as a key value for any excellent organization throughout the world. Practical implementation of this principle faces lot of barriers and misunderstandings. The article will discuss only some of them as well as some recommendations based on lessons learnt from Czech companies will be presented there. (original abstract)
Podejście procesowe jest jedną z najważniejszych zasad stosowanych w zarządzaniu jakością. Zwykle polega ono na określenie procesów kluczowych, wyznaczeniu punktów krytycznych, wdrożeniu odpowiedniej metody monitorowania i wyznaczeniu właścicieli procesów. W praktyce jednak każda z tych czynności wymaga olbrzymiej wiedzy technicznej i organizacyjnej, np. wyznaczenie właściciela w strukturze funkcjonalnej wiąże się zazwyczaj z powstaniem konfliktu ról. Natomiast określanie procesów w strukturach funkcjonalnych zwiększa koszty jakości, bo niesie ze sobą konieczność weryfikacji poszczególnych etapów realizowanych procesów. W ostatnim okresie podejście procesowe zostało spopularyzowane dzięki takim koncepcjom, jak reengineering czy lean manufacturing. W systemach zarządzania jakością wdrażanych według norm ISO również mówi się o konieczności stosowania podejścia procesowego. Zgodnie z normą ISO organizacja powinna określić: procesy konieczne dla systemu zarządzania jakością, sekwencję oraz wzajemne oddziaływanie procesów, kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności przebiegu procesów i nadzoru nad nimi. (skrócony abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
11--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • VŠB-Technical University of Ostrava, Czech Republic
  • VŠB-Technical University of Ostrava, Czech Republic
Bibliografia
  • 1. Asbury St., Ashwell P., (2007), Health and Safety, Environment and Quality Audits, Elsevier, Amsterdam.
  • 2. EFQM Excellence Model, (2007), EFQM Office, Brussels.
  • 3. EN ISO 9000:2005, Quality Management Systems. Fundamentals and Vocabulary, (2005), ISO, Geneve.
  • 4. EN ISO 9004:2000, Quality Management Systems. Guidelines for performance improvements, (2000), ISO, Geneve.
  • 5. EN ISO 9001:2008, Quality Management Systems - Requirements, (2008), ISO, Geneve.
  • 6. Jeston J., Nelis J., (2008), Business Process Management, Elsevier, Amsterdam. OAKLAND.
  • 7. Kaganov M., (2004), A Process Interaction Matrix, "Quality Progress", October.
  • 8. Meisel M., Meisel St., Babb J., Marsh St.F., Schlichting J.P., (2007), The Executive Guide to Understanding and Implementing Lean Six Sigma. The Financial Impact, ASQ Quality Press, Milwaukee.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167973938

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.