PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3 | 47--57
Tytuł artykułu

Przywództwo - jeden z filarów zarządzania jakością

Warianty tytułu
Leadership - One of the Quality Management Pillars
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wyniki własnych badań empirycznych dotyczących kwestii istoty przywództwa, z ukazaniem znaczenia wykorzystania założeń kryterium - przywództwo Modelu Doskonalenia Zarządzania Polskiej Nagrody Jakości, jako narzędzia doskonalącego i optymalizującego jakość zarządzania organizacją. (abstrakt oryginalny)
EN
In the era of market economy the quality is one of the basic categories deciding about the competitiveness level of an enterprise. The 21st century brought about a lot of structural and global changes, for example in the way of leading an organization. Leaders who want to fix the position of their organization on the market as well as be profitable have to optimize the quality level of offered goods. This, in turn, requires a systematic improvement of work quality. The paper presents the core of the leadership. Its characteristic feature is the charisma which allows leaders to implement their own vision, energy, to inspire workers and influence employees. It enables them to work more efficiently by making them aware of the meaning of the value of work undertaken. The article presents results of an empirical survey and explores the meaning of the process showing the influence of an individual on a group. Research also shows the significance of the leadership criterion of the Management Improvement Model of the Polish Quality Award (PNJ) as the tool which in practice supports the ISO 9001 norm and enhances the system of managing and optimizing the level of internal and external relations of an organization. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--57
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Dowgiałło Z., (1999), Praca menedżera, Wydawnictwo Znicz, Szczecin.
  • 2. Griffin R.W., (2007), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  • 3. Heifetz R.A., Laurie D.L., (1997), The Work of Leadership, "Harvard Business Review" no 1-2.
  • 4. Hogan R.T., Curphy G.J., Hogan J., (1994), What Do We Know about Personality: Leadership and Effectiveness?, "American Psychologist", no 49.
  • 5. Karaszewski R., (2009), Istota przywództwa filaru totalnego zarządzania jakością, "Problemy Jakości", nr 1.
  • 6. Materiały Polskiej Nagrody Jakości 2006, Polska Nagroda Jakości, Warszawa.
  • 7. Merton R.K., (1969), The Social Nature of Leadership, "American Journal of Nursing", no 69.
  • 8. Senge P., (2003), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczącej się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 9. Sikorski Cz., (1995), Profesjonalizm, PWN, Warszawa.
  • 10. Skrzypek E., (2000), Jakość a efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • 11. Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R., (1998), Kierowanie, PWE, Warszawa.
  • 12. Yukl G.A., (1994), Leadership in Organizations, 4th ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167977355

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.