PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 4 | 91--100
Tytuł artykułu

Organization's Publicness - A Stimulant or De-Stimulant of Development

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article undertakes an attempt to determine whether organisation publicness is a virtue which supports or hampers its development. The theoretical concepts of publicness have constituted the primary subject of the conveyed examination. Further, the methods of publicness measurement have been presented. The reasoning with regard to the influence of publicness as one of the more important organisation virtues upon its development have been conveyed in the light of the above. The examinations conveyed by Danish public institutions point to the fact that the higher degree of publicness hampers organisation development. There exists the need for the verification of the aforementioned thesis within the application of Polish conditions. (original abstract)
Jedną z istotnych cech różniących organizacje między sobą jest ich publiczność. Zasadniczo pozwala ona na odróżnianie organizacji publicznych i prywatnych. Należy jednak podkreślić, że organizacje publiczne także różnią się między sobą, a ich zachowania są często zdeterminowane poziomem publiczności. Prawidłowość powyższa, wykazana w badaniach m.in. takich autorów, jak: B. Bozeman, M. Antonsen, T.B. Jorgensen, S.M. Goldstein, czy M. Naor, może mieć ważne implikacje dla poprawy funkcjonowania polskich organizacji publicznych (administracji, uczelni, szkół, jednostek badawczych szpitali, służb mundurowych itp.). Z uwagi na często podkreślaną niską efektywność tych organizacji oraz potrzebę reformowania i usprawniania różnych obszarów ich działalności istotne jest diagnozowanie zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych warunków, w jakich funkcjonują organizacje publiczne. Oznacza to, że istnieje potrzeba wyraźnego określenia czynników, od których zależy poziom publiczności i ustalenia, w jakim stopniu poziom ten wpływa na zachowania organizacji. Powyższy problem nie znalazł jak dotychczas należnego mu miejsca w polskiej literaturze, chociaż badania prowadzone w innych krajach wskazują, że z punktu widzenia funkcjonowania organizacji publicznych oraz zarządzania publicznego aspekt ten jest bardzo ważny. Celem artykułu jest więc próba zdiagnozowania relacji pomiędzy publicznością i jej poziomem a zdolnością organizacji do rozwoju rozumianego jako zdolność do wdrażania zmian pozwalających na osiąganie coraz wyższej sprawności i efektywności działania. (skrócony abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
91--100
Opis fizyczny
Twórcy
  • Jagiellonian University in Krakow, Poland
Bibliografia
  • 1. Antonsen M., Jorgensen T.B., (1997), The 'Publicness' of Public Organizations, "Public Administration", vol. 75.
  • 2. Boyne G.A., (2002), Public and Private Management. What's the Difference?, "Journal of Management Studies", vol. 39.
  • 3. Bozeman B., (1987), All Organizations are Public: Bridging Public and Private Organizational Theories, Jossey-Bass, San Francisco.
  • 4. Bozeman B., Bretschneider S., (1994), The "Publicness Puzzle" in Organizations Theory: A Test of Alternative Explanations of Differences Between Public and Private Organizations, "Journal of Public Administration Research and Theory", vol. 4.
  • 5. Filipowicz G., (2008), Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
  • 6. Fottler M.D., (1981), Is Management Really Generic?, "Academy of Management Review", vol. 1.
  • 7. Goldstein S.M., Naor M., (2005), Linking Publicness to Operations Management Practices: A Study of Quality Management Practices in Hospitals, "Journal of Operation Management", vol. 23.
  • 8. Kożuch B., (2004), Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo PLACET, Warszawa.
  • 9. Perry J.L., Rainey H.G., (1988), The Public-Private Distinction in Organization Theory: A Critique and Research Strategy, "Academy of Management Review", No. 13.
  • 10. Przygodzka R., (2008), Efektywność sektora publicznego, "Optimum. Studia Ekonomiczne", nr 4.
  • 11. Scott P.G., Falcone S., (1998), Comparing Public and Private Organizations: An Exploratory Analysis of Free Frameworks, "American Review of Public Administration", No. 28.
  • 12. Vandenabeele W., (2008), Demography, Perception of Public Values and Degree of Publicness an Antecedents and Correlates of Individual Public Service Motivation in Flemish Government, Paper for the public values workshop, Copenhagen, 28th-31st of May.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168061661

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.