PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 11 | 131--142
Tytuł artykułu

Bariery i przewagi internacjonalizacji polskich małych i średnich przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Warunki otoczenia zewnętrznego wymuszają na firmach podejmowanie działalności w skali międzynarodowej i nierzadko internacjonalizacja przedsiębiorstwa to konieczność. Działalność międzynarodową przedsiębiorstwa podejmują również z myślą o wykorzystaniu szans, jakie stwarza dla rozwoju firmy. W każdym przypadku, naturalną reakcją na integrację ekonomiczną powinno być dążenie przedsiębiorstw do internacjonalizacji. W miarę poszerzania działalności przedsiębiorstw, zwłaszcza na rynki zagraniczne, liczba barier funkcjonowania automatycznie wzrasta, a uwzględniając w tym temacie specyfikę MSP, działalność na rynkach międzynarodowych może być znacząco utrudniona. Nie oznacza to jednak eliminacji tej grupy przedsiębiorstw z walki konkurencyjnej na rynku międzynarodowym. Wiele determinantów konkurencyjności polskich małych i średnich przedsiębiorstw wskazuje na szansę i ogromne możliwości budowania trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku krajowym i międzynarodowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The conditions of the external environment extort from companies undertaking activities on the International scale, and quite often the enterprise inter-nationalization is a necessity. Enterprises also undertake International activity with a view to using opportunities it creates for the company development. In each case, the natural reaction to economic integration should be enterprises striving for internationalization. As enterprises extend their activity, especially to overseas markets, the amount of barriers to functioning automatically increases, and considering the specific character of SMEs in this respect, the activity in international markets may be significantly impeded. It does not mean, however, the elimination of this group from the competitive struggle in the International market. A series of determinants of the Polish small and medium sized enterprises' competitiveness indicate chances and great opportunities for building permanent competitive advantage in the domestic and International market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
131--142
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Brake T., Walker D" Doing Business Internationally. The Workbook to Cross-Cultural Success, Training Management Corporation, Princeton 1995.
  • Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004.
  • Marek S. (red.), Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1999.
  • Gorynia M., Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych, PWE, Warszawa 2005.
  • Koźmiński A. K., Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 1999.
  • Koźmiński A. K., Zarządzanie międzynarodowe: konkurencja w klasie światowej, PWE, Warszawa 1999.
  • Plawgo B., Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168170657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.