PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 4-5 | 40--49
Tytuł artykułu

Aktywność miejskich gospodarstw domowych na rynku usług związanych z kapitałem ludzkim : (wyniki badania)

Warianty tytułu
Urban Households' Activity in the Market for Services Related to the Human Capital : (research findings)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współcześnie coraz większą uwagę zwraca się na znaczenie kapitału ludzkiego w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego czy konkurencyjności gospodarki. Zasób posiadanych przez ludzi zdolności można podnosić poprzez różnorodne działania, do których należy m.in. korzystanie z usług edukacyjnych i ochrony zdrowia. Z przeprowadzonego badania wśród miejskich gospodarstw domowych wynika, że respondenci oraz członkowie ich gospodarstw domowych korzystali z odpłatnych usług edukacyjnych. Największym zainteresowaniem cieszyły się usługi, których efektem był wzrost poziomu wykształcenia, podwyższenie kwalifikacji oraz umiejętność języków obcych. Badani korzystali także z usług ochrony zdrowia przede wszystkim opłacanych ze środków publicznych, z wyjątkiem usług stomatologicznych. Niestety, usługi edukacyjne i ochrony zdrowia nie należą jeszcze do tych rodzajów usług, o których zdecydowana większość badanych mogła powiedzieć, że są w pełni zaspokojone. (fragment tekstu)
EN
In their article, the authors pay attention to education and healthcare services that play a specific role in the human being's life and exert influence on the terms and conditions of households' functioning. These are services that create the human capital. The European Union pays a great attention to its creation and development. Urban households' activity is presented n the basis of results of the research carried out at the end of the first half of 2010. The education and healthcare services are included by respondents among very important investment in oneself. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
40--49
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
autor
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • G. Becker, Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, The University Chicago Press, Chicago 1975.
  • M. Blaug, Empirical Status of Human Capital Theory: A Slightly Jaundiced Survey, "Journal of Economic Literature" 1976, Vol. XIV, No. 3, s. 829.
  • Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2009, s. 108.
  • Eurostat newsrelease, 139/2010, http://epp.eurostat.ec.europa.eu, 24.09.2010.
  • P. Howitt, Health, Human Capital and Economic Growth: a Schumpeterian Perspective, Brown University, www.econ.brown.edu/fac/Peter_Howitt/publication/PAHO.pdf
  • Kapitał ludzki. Stan i perspektywy, Raport nr 27 RSSG przy RM, Warszawa 1998.
  • B. Kołaczek, Systemy edukacyjne. Analiza porównawcza, PBZ IPiSS, Warszawa 1999, s. 7.
  • B. Liberda, T. Tokarski, Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w krajach OECD, "Gospodarka Narodowa" 2004, nr 3.
  • Life-long Learning, http://epp.eurostat.ec.europa.eu, 20.09.2010.
  • E. Nojszewska, Stan zdrowia społeczeństwa a rozwój kapitału ludzkiego w Polsce, w: Polska. Raport o konkurencyjności 2009: Zasoby ludzkie a przewagi konkurencyjne, SGH, Warszawa 2009, s. 300.
  • Opinie o opiece zdrowotnej, komunikat z badań CBOS, Warszawa, luty 2010.
  • Reforma systemu edukacji - wyzwania, szansę, zagrożenia, red. M. Adamczyk, M. Dutkiewicz, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2000, s. 22.
  • T.W. Schultz, Investing in People. The Economics of Population Quality, University Of California Press, Berkeley and Los Angeles, California 1981, s. 21.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168604705

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.