PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 178 Management Sciences and Knowledge Based Society | 113--130
Tytuł artykułu

Development Trends in Quality Management Systems

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem referatu jest zaprezentowanie trendów rozwojowych systemów zarządzania jakością. Prowadzone przez autorów rozważania wskazują, iż wyobrażenia dotyczące jakości rozumianej jako osiąganie doskonałości są różne i zmienne w czasie oraz ciągle ewoluują. Pojęcie jakości znalazło wykorzystanie w wielu dziedzinach działalności ludzkiej, począwszy od jakości wyrobu, usługi, pracy, procesów związanych z wytwarzaniem, przetwarzaniem, wymianą, zarządzaniem, a ogólnie biorąc, z życiem. Autorzy wyraźnie w swoich rozważaniach wskazują, iż w ostatnim okresie szczególnego znaczenia nabierają standardy w zakresie zarządzania. Standardy te ciągle się zmieniają, poprzez okresową ich weryfikację (dzięki czemu cechują się one coraz większą ogólnością, uniwersalnością i większą swobodą w interpretacji), a zasięg ich stosowania coraz bardziej się rozszerza. (abstrakt oryginalny)
EN
The authors present development trends in quality management systems. Their deliberations show that opinions about quality understood as achievement of perfection tends to vary over time and evolves constantly. The concept of quality found application in many fields of human activity starting with quality of a product, service, work, processes connected with manufacturing, processing, exchange, management and ending with a generally understood quality of life. The authors point out clearly that quality management standards have been assuming a particular importance in recent years. These standards evolve constantly through their periodical verification (owing to which they are characterised by an increasingly big generality, universality and a great freedom in interpretation), and the scope of their application tends to expand all the time. (original abstract)
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
  • University of Lodz, Poland
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • J. Beckford. Quality, A Critical Introduction, Routledge, London 1998, p. 86
  • Ph. Crosby, Running Things: The Art of Making Things Happen, McGraw-Hill, New York 1986, p. 99
  • Ph. Crosby, Quality is Free, McGraw-Hill, New York 1991
  • W. E. Deming, Out of the Crisis, Cambridge University Press, Melbourne 1982
  • W. E. Deming, Quality, Productivity and Competition Position, MIT Press, Cambridge (MA) 1982
  • W. F. Drewes (ed.). Quality Dynamics for the Service Industry, ASQC Quality Press, Milwaukee (WI) 1991, p. 56-57
  • "Encyklopedia powszechna", vol. 2, PWN, Warszawa 1987. p. 326
  • J. R. Evans, W. M. Lindsay, The management and control of quality, West Publishing Company, New York 1996, p. 45
  • Ch. Gronoos, Service Management and Marketing. A customer relationship management approach, J. Willey & Sons, New York 2000, p. 49 v R. M. Hodgetts, Measures of quality & high performance, AMACOM, New York 1997, p. 61
  • R. Johnston, G. Clark, Service operations management, Pearson Education, London 2001, p. 26
  • J. Juran, Managerial Breakthrough: A New Concept of the Manager's Job, McGraw-Hill, New York 1969
  • J. Juran, The Quality Control Handbook, 3rd edition, McGraw-Hill, New York 1974
  • J. Juran, Quality Control Handbook, McGraw-Hill, New York 1988
  • А. Кіliński, Jakość, WNT, Warszawa 1979. p. 13
  • A. S. Markowski (red.). Zapobieganie stratom w przemyśle, cz. II, Politechnika Łódzka, Łódź 1999, p. 260
  • A. P. Muhelmann, J. S. Oakland, K. G. Lockyer, Zarządzanie, produkcja i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, p. 129-131
  • J. S. Оаkland, Total Quality Management - The Route to Improving Performance, Butterworth-Heineman, Oxford 1995
  • J. Oakland, Total Quality Management, Butterworth-Heinemann, Oxford 2000, p. 4
  • E. Skrzypek. Jakość i efektywność, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000, p. 15
  • Słownik języka polskiego, vol. 1, PWN, Warszawa 1983, p. 820
  • T. Wawak, System jakości ISO 9000, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1996, part II, p. 9
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168808404

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.