PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | numer specjalny, maj | 138--148
Tytuł artykułu

Obszary wpływu miast jako regionalny wymiar zróżnicowania handlu

Warianty tytułu
Areas of Impact of Towns and Cities as a Regional Dimension of Trade Diversification
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest, na podstawie teoretyczno-metodologicznych podstaw kształtowania obszarów wpływu (oddziaływania rynkowego) miast, identyfikacja obszarów miast wojewódzkich w okresie 1995-2007. Autor twierdzi, że miasta konkurują ze sobą, a jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych jest ich atrakcyjność handlowa lub - poszerzając zakres tematyczny - atrakcyjność rynkowa. Według autora, atrakcyjność handlowa miasta jest jednocześnie jedną z ważniejszych przesłanek zarządzania jego rozwojem i może być mierzona na wiele sposobów, tak w aspekcie metod jak i konkretnych mierników (jednym z nich jest wielkość obszarów wpływu danego miasta). Zdaniem autora wielkość obszaru rynkowego miast jest jednocześnie wyrazem regionalnego zróżnicowania handlu.
EN
In his article, the author presents, taking into account the theoretical and methodological bases for shaping the areas of impact of towns and cities, identification of the areas on impact of towns being capital of the provinces in 1995-2007 as an external expression of their attractiveness and as a regional expression of trade diversification. The size of the area of impact of the provincial capital town as related to the size of the area of province is an extremely important cognitive parameter, as it directly testifies the correctness of location of shopping and, indirectly, the spatial dislocation of the processes of consumption of goods and services in the provincial systems and, thus, the market attractiveness of the facility in question. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
138--148
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • W. Christaller, Die Zentralen Orte in Suddeutschland, Fischer Verlag, Jena 1933.
  • M. Drewiński, Programowanie sieci handlu i usług. Akademia Ekonomiczna, Wrocław 1983.
  • C. Eaton, R. Lipsay, An Economic Theory of Central Places, "Economics Journal" 1982, Vol. 92.
  • S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 2003.
  • P. Kosso, C. Kosso, Central Place Theory and the Reciprocity Between Theory and Evidence, "Philosophy of Science" 1995, Vol. 62, No 4.
  • S. Mynarski, Badania rynkowe w warunkach konkurencji, Fogra, Kraków 1995.
  • R.E. Preston, Christaller's Neglected Contribution to the Study of the Evolution of Central Places, "Progress in Human Geography" 1985, Vol. 9.
  • W.J. Reilly, The Law of Retail Gravitation, New York 1931.
  • A. Sagan, Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1998.
  • D. Sokołowski, Funkcje centralne i hierarchia funkcjonalna miast w Polsce, UMK, Toruń 2006.
  • A. Szromnik, Handel-konsument-przestrzeń, Wyd. Spółdzielcze, Warszawa 1990.
  • A. Szromnik, K.P. Wojdacki,, Obszary rynkowe wielkich miast Polski (analiza statystyczno-kartograficzna), "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 1991, nr 353.
  • K.P. Wojdacki, Mechanizm konkurowania i konkurencyjność rynkowa miast w świetle teorii ośrodków centralnych W. Christallera, w: Sektor handlu w rozwoju regionów - sukcesy i dylematy, pod red. U. Kłosiewicz-Góreckiej, IRWiK, Warszawa 2006.
  • K.P. Wojdacki, Metody określania obszarów wpływów miast jako miary ich atrakcyjności rynkowej, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2003, nr 624.
  • J. Wrona, Podstawowe metody kartografii społeczno-gospodarczej, Akademia Ekonomiczna, Kraków 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168914016

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.