PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 1 | 27--33
Tytuł artykułu

Orientacja rynkowa w polskiej administracji samorządowej

Autorzy
Warianty tytułu
The Market Orientation Concept in the Polish Territorial Governments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badania była ocena sposobu rozumienia koncepcji marketingu i orientacji rynkowej (MO) przez polską administrację terytorialną, a także określenie uwarunkowań wdrożenia MO w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). Z uwagi na eksploracyjny charakter badania zastosowano metodę wywiadów indywidualnych z ekspertami z dziedziny marketingu zatrudnionymi w JST. W wyniku wywiadów ustalono, że specyficzne cechy koncepcji marketingu w administracji terytorialnej to złożoność grup docelowych, potrzeba ciągłego gromadzenia informacji i konsultowania się z rynkami docelowymi oraz duże znaczenie planowania i opracowywania wizerunku JST. Badani przyznali jednogłośnie, że w administracji terytorialnej istnieje potrzeba orientacji na rynek i opisywali uwarunkowania jej wdrożenia. Jako najważniejsze czynniki sprzyjające przyjęciu MO wymieniali: kwalifikacje kadr, właściwy system motywacyjny, wewnętrzną współpracę wydziałów w urzędach oraz współpracę władz lokalnych z zewnętrznymi interesariuszami. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of study was to find out how the Polish territorial authorities perceive the concept of market orientation (MO), and what its antecedents are. Due to the exploratory character of study in-depth interviews with 10 experts from the field of marketing working in the Polish territorial governments were chosen as a research method. During the interviews the concepts of marketing and MO were presented and opinions on the implementation of these concepts in the public field were elicited. Moreover, the respondents described characteristics of market-oriented local governments and listed the conditions stimulating such orientation. It was found out that the main features of the marketing concept in the public field are: complexity of target groups, the need to constantly gather information and consult with target market and the significance of image planning and development. There was a common opinion that MO is necessary for the Polish territorial governments and the respondents pointed out its most important antecedents such as: the professionalism of managers, proper reward system for the staff, cooperation of departments within local government units and cooperation of authorities with other local actors. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
27--33
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • K. Borodako, Działalność promocyjno-informacyjna polskich powiatów w kontekście wspierania przedsiębiorczości na podstawie badań bezpośrednich, "Samorząd Terytorialny" 2006, nr 4.
  • A. Caruana, B.Y. Ramaseshan, M.T. Ewing, Market Orientation and Organizational Commitment in the Australian Public Sector, "International Journal of Public Sector Management" 1997, No. 4.
  • A. Cervera, A. Molla, M. Sanchez, Antecedents and Consequences of Market Orientation in Public Organizations, "European Journal of Marketing" 2001, No. 11/12.
  • B. Gajdzik, Orientacja marketingowa gminy, "Marketing i Rynek" 1998, nr 2.
  • B. Gajdzik, Orientacja marketingowa gminy (Próba identyfikacji), "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej" 2001, nr 2.
  • B. Jaworski, A.K. Kohli, Market Orientation: Antecedents and Consequences, "Journal of Marketing" 1993, Vol. 57.
  • Katalog PTBRiO 2009 Rynek Badań Badacze Firmy Badawcze XIV Edycja, PTBRiO, Warszawa 2009, s. 26.
  • I. Kowalik, Koncepcja orientacji rynkowej w administracji samorządowej. Wyniki wywiadów indywidualnych, "Marketing i Rynek" 2010, nr 7.
  • I. Kowalik, Zarządzanie informacją w marketingu - koncepcja "klasyczna" oraz propozycja nowego podejścia, "Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH" 2003, nr 14.
  • M. Malinowska, Zmiany w systemie informacji marketingowej przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. W: Ekspansja czy regres marketingu?, pod red. E. Duliniec i in., PWE, Warszawa 2006, s. 429-436.
  • A. Szromnik, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2007.
  • A. Szromnik, K. Borodako, Marketingowa orientacja miast w Polsce w świetle badań empirycznych, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2004, nr 664.
  • B. Urbaniak, P. Bohdziewicz, Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych kadr urzędów administracji samorządowej oraz przygotowanie profili kompetencyjnych kadr urzędów administracji samorządowej (raport końcowy), ASM Centrum Badań i Analiz Rynku, Kutno 2009, s. 29.
  • M. Wright, N. Ashill, A Contingency Model of Marketing Information, "European Journal of Marketing" 1998, No. 1/2.
  • J. Zrobek, Orientacja marketingowa terenów wiejskich, "Studies in Law and Economics" 2003, Vol. LXVIII.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169072107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.