PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 131 | 47--61
Tytuł artykułu

Instytucje rynkowe - źródła innowacji dla przedsiębiorstw międzynarodowych?

Autorzy
Warianty tytułu
Institutional of Home and Host Markets - Can They Serve as the Source of Innovation?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przeanalizowano, w jakich warunkach interakcje instytucji otoczenia rynku macierzystego i rynków goszczących stają się źródłem innowacji dla przedsiębiorstw międzynarodowych. Opisano, jak odległość instytucjonalna rynków: macierzystego i goszczącego wpływa na powstanie i dyfuzję innowacji lub ją hamuje. W artykule poruszono też wątek instytucji rynku polskiego i ich oddziaływania na sposób funkcjonowania polskich filii przedsiębiorstw międzynarodowych. Na podstawie m.in. własnych badań empirycznych podjęto próbę oceny, na ile instytucjonalne otoczenie rynku polskiego może stanowić źródło innowacji dla tych koncernów.(fragment tekstu)
EN
The article focuses on mutual relations of market institutions and MNCs behaviour. It tries to specify conditions in which host market institutions can serve as a source of innovation for MNCs. The article begins with a short review of the possible sources of innovation for enterprises and a description of institutional models of market institutions. It also shows mutual relations and possible outcomes of MNCs performance in different institutional environment of host markets. The final section is devoted to the analysis of empirical data describing MNCs performance in Poland and their inability to create innovations, which is partly due to the nature of Polish institutional environment.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Boyer, R., Charron, E., Jurgens, U. i Tolliday, S. (red.), (1998), Between Imitation i Innovation. The Transfer and Hybridization of Productive Models in the International Automobile Industry, Oxford University Press, Oxford.
  • Cusumano, M.A. (1985), The Japanese Automobile Industry: Technology and Management at Nissan and Toyota, "Harvard University Press", Cambridge Massachusets.
  • Edwards, T., Almond, P., Clark, I., Colling, T. i Ferner, A. (2005), Riverse Diffusion in US Multinationals: Barriers from the American Business System, "Journal of Management Studies" September, Vol. 42, No. 6.
  • Godfrey, PC. i Hill, Ch. (1995), The Problem of Unobservables in Strategic Management Research, "Strategic Management Journal" Vol. 16.
  • Gomez-Mejia, L.R. i Palich, L.E. (1997), Cultural Diversity and the Performance of Multinational Firms, "Journal of International Business Studies" Vol. 28, No. 2.
  • Innovation Policy: Updating the Union's Approach in the Context of Lisbon Strategy (2003), Brussels.
  • Jaworek, M. (2006), Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w prywatyzacji polskiej gospodarki, Dom Organizatora, Toruń.
  • Meardi, G. i Toth, A. (2006), Who is Hybrydizing What? Insights on MNCs' Employment Practices in Central Europe, Multinationals, Institutions and Construction of Transnational Practices, (red.) A. Ferner, J. Quintanilla i C. Sanchez-Runde, Palgrave Macmillan, New York.
  • Porter, M.E. (1990), The Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York.
  • Stępień, B. (2008b), Organizational practices of multinational companies in Poland -standardization or adaptation to local conditions?, w: Meeting Global Challenges, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
  • Stępień, B. (2008a), Charakter praktyk organizacyjnych przedsiębiorstw międzynarodowych w Polsce - wyniki badań, w: Teoria i praktyka zarządzania rozwojem organizacji, (red.) S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łodź 2008.
  • Stępień, B. (2007), Wpływ narodowego systemu gospodarowania na działalność przedsiębiorstw międzynarodowych, w: J. Schroeder i B. Stępień (red.), Handel i finanse międzynarodowe w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
  • The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation, (1991), "California Management Review" , Vol. 33, No. 3.
  • Tolliday, S. (1998), The Diffusion and Transformation of Fordism: Britain and Japan Compared, w: R. Boyer, E. Charron, U. Jurgens, S. Tolliday (red.), Between Imitation i Innovation. The Transfer and Hybridization of Productive Models in the International Automobile Industry, Oxford University Press.
  • Whitley, R. (1992), European Business Systems: Firms and Markets in Their National Contexts, Sage, Londyn.
  • Whitley, R. (1999), Divergent Capitalisms: The Social Structuring and Change of Business Systems, Oxford University Press, Oxford.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169176348

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.