PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 217 Metody ilościowe w społeczeństwie informacyjnym | 87--97
Tytuł artykułu

Rola neuropsychologii w nowoczesnym nauczaniu

Autorzy
Warianty tytułu
The Role of Neuropsychology in Modern Teaching
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Komputeryzacja i dostęp do Internetu powodują, że zmieniają się oczekiwania w stosunku do nauczyciela i studenta w dzisiejszym świecie. Powszechność i obszerność informacji udostępnianych w Internecie powoduje, że studenci mogą samodzielnie pobierać informacje zamiast oczekiwać dostarczenia ich przez nauczyciela. Jego zadaniem jest zatem nie tyle dostarczanie, co selekcjonowanie informacji pochodzących z różnych źródeł oraz wspomaganie kreatywności studentów. Nauczyciele stoją więc przed wyzwaniem dostosowania środków dydaktycznych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. W dokonaniu tego pomagają techniki, oparte na badaniach w zakresie funkcji czynnościowych mózgu oraz relacji między mózgiem a umysłem. W ramach tych badań szczególnie atrakcyjne dla celów nowoczesnych metod nauczania wydają się osiągnięcia z zakresu neuropsychologii - dotyczące asymetrii funkcjonowania półkul mózgowych oraz z zakresu programowania neurolingwistycznego - dotyczące wzorców kodowania informacji. Artykuł ten podejmuje oba te tematy oraz prezentuje wyniki testów przeprowadzonych na grupie studentów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. (fragment tekstu)
EN
This paper deals with possibilities of application to teaching achievements in neuropsychology which concern the asymmetry of cerebral hemispheres functioning and patterns of information encoding (ways of learning). The asymmetry in cerebral hemispheres functioning may be tested by means of modern techniques of brain imaging or by means of psychological tests. Such a test -a dominant hemisphere test- was used for a group of almost 500 students of Faculty of Economics and Sociology of Lodź University. The test pointed at a slight predominance of the left hemisphere, which was expected of students of such faculty as the economical one, (sociology students were characterized by the right hemisphere dominance). The same group of students was subjected to a test for dominant sensory channel which showed that the most numerous group of students are so called visualizers, then there are the kinesthetic, and the last ones are the audiles. The test result demonstrates that the traditional lecture is the worst didactic method because it reaches the smallest number of people. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Fic E., Psychologiczne uwarunkowania uczenia się, czyli jak nauczać skuteczniej, http://www.ogniskowiec.znp.edu.pl (28.02.2008r.);
  • Gammon D., A. Bragdon, Co potrafi twój mózg, Wydawnictwo MEDIUM, Warszawa 2003;
  • Kusideł E., Poprawa jakości nauczania a kształcenie ukierunkowane na umiejętności, [w:] „System ciągłego doskonalenia jakości w procesie kształcenia akademickiego", Seria: Konferencje dydaktyczne IiE, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004;
  • Kusideł E., Psychologiczne aspekty formułowania wzorców oceniania, [w:] „System ciągłego doskonalenia jakości w procesie kształcenia akademickiego", Seria: Konferencje dydaktyczne IiE, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005;
  • Kusideł E., Podnoszenie efektywności uczenia się poprzez stosowanie technik pamięciowych, [w:] „Efektywność procesu nauczania w szkołach wyższych", Seria: Konferencje dydaktyczne IiE, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006;
  • Linksman R., W jaki sposób szybko się uczyć, Diogenes, Warszawa 2001;
  • Markowa D., A. Powell, Twoje dziecko jest inteligentne, KiW, Warszawa 1998;
  • Pease A.&B., Dlaczego mężczyźni nie słuchają a kobiety nie umieją czytać map, Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2006;
  • Piłatowska M., Mindmapping w nauczaniu przedmiotów ilościowych, [w:] „Efektywność procesu nauczania w szkołach wyższych", Seria: Konferencje dydaktyczne IiE, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006;
  • Stafford T., M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, HELION, Gliwice 2006
  • Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 1975
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169194060

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.