Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 | 28--32
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw - przyczynek do koncepcji badawczej

Treść / Zawartość
Abstrakt, słowa kluczowe
Źródło
Twórcy
Bibliografia
Dodatkowe informacje
Warianty tytułu
Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw - przyczynek do koncepcji badawczej
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia koncepcję badawczą problemu internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Badaniem takim należałoby objąć firmy mocno umiędzynarodowione, mające za granicą własne oddziały produkcyjne lub handlowe (sieci handlowe), spółki joint-venture. Prawdopodobnie winny być to przedsiębiorstwa średnie lub duże. Jak wskazuje przegląd dorobku subdyscypliny, problemy badawcze rozwijane na gruncie internacjonalizacji przedsiębiorstw mają wiele płaszczyzn interpretacyjnych. Celem artykułu jest zaproponowanie koncepcji badawczej, która stanowiłaby o kompleksowym rozpoznaniu zaawansowanych form internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents a research concept of a problem of internationalization of Polish enterprises. This study should be extended to strongly internationalized companies which have their own production or trade branches (chains) abroad, joint-venture businesses; they should probably be medium-sized or large companies. As indicated by the review of all output of the subdiscipline, research problems developed on the basis of the internationalization of enterprises have multiple levels of interpretation. This article aims to propose a research concept which would provide a comprehensive diagnosis of advanced forms of internationalization of Polish enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
28--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi
Bibliografia
  • A. ASPELUND, O. MOEN, A Generation Perspective on Small Firm Internationalization , in: C.N. AXINN, P. MATTHYSSENS (eds.), Reassessing the Internationalization of the Firm, JAI, Elsevier, Oxford 2001, s. 197-206.
  • M. BEST, The New Competition: Institutions of Industrial Restructuring, Harvard University Press, Cambridge, MA 1990.
  • S. BRUSCO, The Emilian Model: Productive Decentralisation and Social Integration, "Cambridge Journal of Economics" 1982, vol. 6, s. 167-184, za: A. LIPPARINI, M. SOBERO, Coordinating Multi Firm Innovative Processes: Entrepreneur as Catalyst in Small-Firm Networks, in: M. EBERS (ed.), The Formation of Inter-Organizational Networks, Oxford University Press, Oxford, 1999, s. 202-203.
  • J.S. COLEMAN, Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge, MA 1990, za: M. KILDUFF, W. TSAI, Social Networks and Organizations, Sage, London 2003, s. 23.
  • J.H. DUNNING, Toward an Eclectic Theory of International Production: Some Empirical Tests, " Journal of International Business Studies" 1980, vol. 11, no. 1, s. 9-31, za: S. SENOALDAY, International Business Thought: A 50-year Footprint, "Journal of International Management" 2010, vol. 16, issue 1, s. 20.
  • M. EMIRBAYER, J. GOODWIN, Network Analysis, Culture, and the Problem of Agency, "American Journal of Sociology" 1994, vol. 99, no. 6, s. 1414, za: M. KILDUFF, W. TSAI, Social Networks and Organizations, Sage, London 2003, s. 68.
  • S. GHOSHAL, C.A. BARTLETT, The Individualized Corporation: A Fundamentally New Approach to Management, Heinemann, London 1998.
  • A.K. GUPTA, V. GOVTNDARAJAN, Knowledge Flows within Multinational Corporations, "Strategic Management Journal" 2000, vol. 21, no. 4, s. 473-496.
  • A.W. HARZING, N. NOORDERHAVEN, Headquarters Subsidiary Relationships and the Country of Origin Effect, in: M.P. FELDMAN, G.D. SANTANGELO (eds.), New Perspectives in International Business Research, Emerald Group Publishing, Bingley 2008, s. 13-40.
  • K. HOLSTIUS, P. GHAURI, The Role of Matching in the Foreign Market Entry Process in the Baltic States, "European Journal of Marketing" 1996, vol. 30, no. 2, s. 75-88.
  • S. HYMER, The International Operations of National Firms, MIT Press, Cambridge, MA 1976.
  • A. KAKABADSE, N. KAKABADSE, Essence of Leadership, International Thomson Business Press, London 1999.
  • K. LEELAPANYALERT, Factors Influencing the Internationalisation Process of UK Firms in Asia, in: R. SINKOVICS, P. GHAURI (eds.), New Challenges to International Marketing, Emerald Group Publishing, Bingley 2009, s. 40.
  • J.G. MARCH, H.A. SIMON, Teoria organizacji, PWN, Warszawa 1964, s. 55.
  • J. MARTINEZ, J. JARILLO, The Evolution of Research on Coordination Mechanisms in Multinational Corporations, "Journal of International Business Studies" 1989, vol. 20, no. 3, s. 490.
  • H.R. MATURANA, F.J. VARELA, The Tree of Knowledge, Shambhala, Boston, MA 1992.
  • J. PENG, Identifying the Big Question in International Business Research, "Journal of International Business Studies" 2004, vol. 35, no. 2, s. 99-108.
  • M.W. RENNIE, Global Competitiveness: Born Global, "McKinsey Quarterly" 1993, no. 4, s. 45-52.
  • H.P. ROGERS et at, The Impact of Market Orientation on the Internationalization of Retailing Firms: Tesco in Eastern Europe, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2005, vol. 15, no. 1, s. 53-74.
  • M. ROMANOWSKA, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2004, s. 238-240.
  • S. SENO-ALDAY, International Business Thought: A 50-year Footprint, "Journal of International Management" 2010, vol. 16, issue 1, s. 20.
  • E. VON HIPPEL, Cooperation between Rivals: Informal Know-how Trading, "Research Policy" 1987, vol. 16, s. 291-302, za: A. LIPPARINI, M. SOBERO, za: A. LIPPARINI, M. SOBERO, Coordinating Multi Firm Innovative Processes: Entrepreneur as Catalyst in Small-Firm Networks, in: M. EBERS (ed.), The Formation of Inter-Organizational Networks, Oxford University Press, Oxford, 1999, s. 202.
  • G. VON KROGH, J. ROSS, Conversation Management, "European Management Journal" 1995, vol. 13, no. 4, s. 390-394.
  • M. ZELENY, Human Systems Management: Integrating Knowledge, Management and Systems, World Scientific Publishing, Singapore 2005, s. 197.
  • M. ZELENY, Knowledge and Self-Production Processes in Social Systems, in: F. PARRA-LUNA (ed.), Systems Sciences and Cybernetics, Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS), UNESCO, Eolss Publishers, Oxford 2003.
Kolekcja
BazEkon
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169535706
Identyfikatory

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.