PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 8 | 163--174
Tytuł artykułu

Fundamentals of Theoretical and Methodological Spirituality Demand Measurement Structure

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Początkowe badania (zob. Pranulis V. P., Demand and supply of spirituality in the context of marketing: cognitive methodological approach. W: Zarządzanie w XXI wieku: koncepcje, trendy, problemy. Wyższa Szkoła Bankowa 2009) były związane z popytem i podażą duchowości w kontekście marketingowym. Praca przedstawia pośrednie wyniki pilotażowej analizy mierników teoretycznych i metodologicznych podstaw popytu na duchowość. Zdefiniowano koncepcję i znaczenie terminów "potrzeba" oraz "popyt na duchowość", a także kryteria pomiaru i definiowania duchowości. Zaproponowany pomiar matrycowy popytu na duchowość oparto na zachowaniach, wewnętrznych wartościach i kryteriach satysfakcji emocjonalnej w odniesieniu do trzech poziomów pomiaru: sfery osobistej, społecznej oraz do wszechświata. Matryca jest narzędziem i strukturą pozwalającą na określenie, które z podstawowych informacji mogą być kojarzone z pomiarem popytu na duchowość grupy lub jednostki. Przygotowano również kwestionariusz jako praktyczne narzędzie zbierania podstawowych informacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Our initial investigation (Pranulis V. P., Demand and supply of spirituality in the context of marketing: cognitive methodological approach. In Zarządzanie w XXI wieku: koncepcje, trendy, problemy. Wyższa Szkoła Bankowa 2009) related to demand and supply of spirituality in the context of marketing. This paper presents the intermediate results of a pilot study examining theoretical and methodological backgrounds measurement demand of spirituality. The conception and meaning of the terms "need" and "demand" of spirituality, and criteria against which spirituality can be measured are defined. The proposed matrix measurement of demand of spirituality is based on behaviour, internal values, and emotional satisfaction criteria relating to three levels of measurement: personal, social, and universe. The matrix is the tool and framework for what set of primary information could be associated with measurement demand of spirituality of a group or an individual. A questionnaire as a practical tool for collecting primary information is prepared. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
163--174
Opis fizyczny
Twórcy
  • Vilnius University, Lithuania
Bibliografia
  • Cox R. H., Min D., A Proposed Paradigm for the Development Stages of Spirituality. In: Cox R. H., Ervin-Cox B., Hoffman L., Spirituality & Psychological Health. Colorado Springs: Colorado School of Professional Psychology Press.
  • Hegel G. W. F., Science of Logic, London: George Allen & Unwin, Ltd., 1969.
  • Kale S., Consumer Spirituality and Markelting [on-line]. [Date 12.12.2009]. Available at: http://www.acrwebsite.org/ volumes / ap07/13027.pdf.
  • Likert R., A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology 1932, No. 140, p. 1-55.
  • Malhotra N. K., Marketing Research: An applied orientation. Upper Saddle River: Pearson Education, Inc., 2010.
  • McKee D., Spirituality and Marketing: An Overview of the Literature. In: Giacalone R. A., Jurkiewicz C. L. (Eds.), Handbook of Workplace Spirituality and Organisational Performance. New York: M. E Sharpe, Inc., 2003.
  • Montgomery R. D. et al., A Changing Marketplace: Marketing Religion and Spirituality to Generation X. Journal of Ministry Marketing & Management 2000, Vol. 6 (1), p. 35-51.
  • Pranulis V. P., Demand and Supply of Spirituality in the Context of Marketing. Cognitive Methodological Approach. In: Zarządzanie w XXI wieku koncepcje, trendy, problemy. Toruń: Wyższa Szkoła Bankowa, 2009, p. 257-264.
  • Ray P., Anderson S. R., The Cultural Creatives: How 50 Million People are Changing the World. Three Rivers, MI: Three Rivers Press, 2001.
  • Roof W. C, Spiritual Marketplace: Baby Boomers and the Remaking of American Religion. Princeton, N J: Princeton University Press, 1999.
  • Rossouw G. J., Establishing Moral Business Culture in Newly Formed Democracies?? Journal of Business Ethics No. 17, p. 1563-1571.
  • Tacey D., The Spiritual Revolution: The Emergence of Contemporary Spirituality. New York: Routledge, 2004.
  • Zinnbauer B. J. et. al, Religion and Spirituality: Unfuzzying the Fuzzy. Journal of the Scientific Study of Religion 1997, Vol. 36, No. 4, p. 549-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169626812

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.