PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 827 | 37--50
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - wybrane aspekty

Warianty tytułu
The Social Responsibility of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanego opracowania jest zwrócenie uwagi na rolę i miejsce społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w jego celach strategicznych i procesie formułowania strategii. (fragment tekstu)
EN
The article discusses the process of formulating and implementing strategy from the point of view of corporate social responsibility. The origins and growth of CSR as a concept is examined, as is the ever-increasing role that social goals play in enterprise goals. In terms of strategy, this role is found in the way enterprises frame their mission. When it comes to social responsibility in business, one condition that must be met is the inclusion of social commitment in enterprise strategy. This condition includes the attitudes a firm can take towards social problems. A reactive, defensive or compliant attitude will be the result of a lack of action or the effect of short-term marketing manoeuvres. The article examines the need for a proactive approach to enterprise social responsibility - actively searching for and solving social problems - which can be counted among the development goals of enterprises and serves to create their reputation. This requires not only strategic changes in organisational structure, but above all changes in the mindset and approach to the functioning of employees in the organisation. These changes require creativity, innovativeness and perception of the organisation through the lens of process realisation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Ansoff H.I., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985.
  • Begg D., Fisher S., Dornbusch R., Ekonomia, t.1, PWE, Warszawa 1993.
  • Carroll A.B., The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons” 1991, July-August.
  • Contemporary Management, ed. by I.W. McGuire, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1974.
  • Dahlberg A., Connell D., Landrum J., Budując zdrową firme w długim okresie [w:] Organizacja przyszłości, Fundacja Druckera, Business Press, Warszawa 1997.
  • Drucker P., W kierunku organizacji nowego typu [w:] Organizacja przyszłości, red. F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard, Business Press, Warszawa 1998.
  • Galbraith J.K., Ekonomia w perspektywie. 1. Krytyka historyczna, PWE, Warszawa 1992.
  • Gorynia M., Przedsiębiorstwo w różnych ujęciach teoretycznych, „Ekonomista” 1999, nr 4.
  • Green paper for promoting a European framework for corporate social responsibility, COM (2001) 366 final, Brussels 2001.
  • Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2002.
  • Harrison J.S., Freeman R.E., Stakeholders, Social Responsibility, and Performance: Empiric Evidence and Theoretical Perspectives, „Academy of Management Journal” 1999, vol. 4, nr 5.
  • Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność”, Gdańsk 1991.
  • Penc J., Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie, Placet, Warszawa 1994.
  • Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996.
  • Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, red. J. Lichtarski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 1997.
  • Rybak M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw [w:] Etyka w biznesie, red. M. Borkowska, J.W. Gałkowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2002.
  • Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  • Stoner J.A.F, Freeman R.E., Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
  • Szumilak J., Marketing a rynkowy mechanizm alokacji zasobów [w:] Marketing u progu XXI wieku, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001.
  • Toffler A., Toffler H., Budowa nowej cywilizacji, Zysk i S-ka, Poznań 1996.
  • Wawrzyniak B., Polityka strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1989.
  • Wilkin J., Jaki kapitalizm, jaka Polska?, PWN, Warszawa 1995.
  • Wójcik K., Public relations od A do Z, Placet, Warszawa 1997.
  • Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169685438

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.