PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 235 Multivariate Statistical Analysis | 365--373
Tytuł artykułu

Geometrical Presentation of Preferences by Using Unfolding Models

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Geometryczna prezentacja preferencji z wykorzystaniem modeli unfolding
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Unfolding is a special case of multidimensional scaling. It assumes that different individuals perceive various objects of choice in the same space, but differ with respect to what they consider an ideal combination of the objects' attributes. In unfolding, the data are usually preference scores of different individuals for a set of choice objects. These data can be conceived as proximities between the elements of two sets, individuals and choice objects. In the article, some special unfolding models are presented. First, internal and external unfolding are distinguished. Then, the vector model for unfolding is introduced as a special case of the ideal-point model and weighted unfolding models are discussed. (original abstract)
Analiza unfolding jest szczególnym przypadkiem skalowania wielowymiarowego. Zakłada ona, że respondenci postrzegają wybrane obiekty w tej samej przestrzeni, ale różnią się w ocenie ważności ich poszczególnych atrybutów. W analizie unfolding danymi są zazwyczaj oceny preferencji (np. rangowe uporządkowanie preferencji) respondentów względem badanych obiektów. Dane te można traktować jako podobieństwa między dwoma zbiorami: respondentów i obiektów. W wyniku analizy unfolding otrzymuje się w tej samej przestrzeni konfiguracje punktów reprezentujących oceniających oraz badane obiekty. Punkty reprezentujące respondentów to punkty "idealne", a odległości punktów reprezentujących obiekty od punktów idealnych odpowiadają rangowemu uporządkowaniu preferencji. W artykule zaprezentowano wybrane modele analizy unfolding. Wskazano na różnicę między wewnętrzną i zewnętrzną analizą unfolding. Omówiono również model wektorowy będący szczególnym przypadkiem modelu punktu idealnego oraz ważone modele unfolding. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Wrocław University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Bennett J.F., Hays W.L. (1960), Multidimensional Unfolding: Determining the Dimensionality of Ranked Preference Data, "Psychometrika" 1960, No 25, 27-43.
  • Borg I., Groenen P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New York.
  • Coombs D.V. (1950), Psychological Scaling Without a Unit of Measurement, "Psychological Review", No 57, 145-158.
  • Cox T.F., Cox M.A.A. (2001), Multidimensional Scaling. Second edition. London: Chapman and Hall.
  • Davison M.L.(1983), Multidimensional scaling, Wiley, New York.
  • Zaborski A. (2002), Unfolding jako model pomiaru preferencji w skalowaniu wielowymiarowym, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" nr 942, 128-137.
  • Zaborski A. (2008), Identyfikacja preferencji z wykorzystaniem modeli PREFMAP, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" nr 7 (1207), 286-294.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
DOI
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169702422

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.