PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 9 Zastosowanie metod ilościowych w ekonomii | 21--28
Tytuł artykułu

Czy błąd losowy to wszystko? : o znaczeniu błędów nielosowych w badaniach statystycznych

Warianty tytułu
Is Random Error Everything? : Significance Non-Random Errors in Statistical Researches
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Scharakteryzowano zagadnienie błędów w badaniach statystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem błędu sondażowego. Omawiany temat zilustrowano przykładami błędów nielosowych napotykanych w badaniach opinii publicznej.
EN
There are many reasons for errors occurring in public opinion polls. Avoiding or measuring these errors is extremely difficult. Groups such as TNS OBOP, PBS, Gfk Polonia etc., which research the Polish market, only show a random error (most frequently %), which is relatively easy to count, show and explain. Unfortunately, there are many more issues to be considered. One of significant examples is the opinion polls before the elections in 2005 and 2007 in Poland. The discrepancy between the polls and the elections results shows a huge need to improve the way of measuring the polls. Moreover, the groups which research the market should inform people more precisely about the tools they use. The fact that there are systematic errors right next to random errors is worth mentioning. Systematic errors have an additional impact on the results of statistical researches. Systematic errors are difficult to detect and cannot be analyzed statistically. An opinion poll can be seen as a professional way of showing peoples' opinion on nearly every subject. However, we need to treat our researches seriously, taking all the aspects, like systematic errors, into consideration, as it is done in the United States of America, where the Gallup Organization is doing its job really well. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
21--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański, studentka
  • Uniwersytet Gdański, studentka
Bibliografia
  • Szreder M., Błędy w badaniach opinii publicznej, "Marketing i Rynek" 2002, nr 1.
  • Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
  • Szreder M., Znaczenie informacji spoza próby w badaniach ankietowych, "Marketing i Rynek" 2004, nr 4.
  • Szreder M., Kilka uwag o naturze błędów w badaniach sondażowych, "Pieniądze i Więź" 2005, nr 2(27).
  • Szreder M., O potrzebie i kierunkach doskonalenia jakości badań sondażowych, "Marketing i Rynek" 2006, nr 10.
  • Zasępa R., Metoda Reprezentacyjna, Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1972.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170592287

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.