PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 22 Ludyczny wymiar kultury | 45--58
Tytuł artykułu

Muzyka - zabawa i oszołomienie

Warianty tytułu
Music - Play and Dizziness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Muzyka jest sztuką, która nie posiada ukształtowanej, raz ustalonej zewnętrznie postaci. Jej materiałem są ulotne brzmienia dźwiękowe. Utwór muzyczny nie istnieje inaczej, jak tylko poprzez wykonanie. Jeśli tylko nie zostaje utrwalony mechanicznie, każdorazowo zależy od dźwięków, które specjalnie w tym celu muszą być wydobyte z instrumentu lub głosu ludzkiego. Muzyka ma także i tę specyfikę, że w odróżnieniu od innych sztuk - malarstwa, poezji czy rzeźby - nie przedstawia świata. Akordy, tonacje, skale muzyczne czy interwały nie wyrażają żadnych znaczeń. (fragment tekstu)
EN
The aim of this article is to show that dizziness is the main emotion evoked under the influence of music. This article consists of two parts. In Part One psychophysical conditions of the influence of sounds on emotions in human beings are discussed, both those found in the world of nature, and in that of music. In Part Two the author refers to J. Huizinga's and R. Caillois' conception of games and plays, and on this basis proposes the typology of dizziness as the main emotion evoked by music. In the last part of the article the author discusses types of dizziness which she has distinguished on examples from the modern rock music and mass musical shows. In the article attention is drawn to the fact that participation in play based on music is dominated at present by dizziness, which is an imitation, threatening or even leading to destruction. The author poses a question about the reason of popularity of such forms of dizziness amongst participants of the modern mass musical shows and about the circle of interests. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Arystoteles (1964), Polityka z dodaniem pseudo-arystotelesowej ekonomiki, Kraków.
  • Baumer U. (b.d), Chcemy tylko twojej duszy. Hardrock: dane, fakty, podłoże, Wuppertal, b.d.
  • Bethge Ph. (2003), Gra uczuć. Dlaczego ludzie tak łatwo ulegają muzyce? Forum, nr 34, 25.08. - 31.08., za: Der Spiegel, 28.07, s. 32-39.
  • Caillois R. (1973), Żywioł i ład, Warszawa.
  • Filipiak G. (1994a), Jakaś inna wiara, Jarocin '94, W drodze, nr 11, s. 47-55.
  • Filipiak G. (1994b), Tu na nowo odnajdują Chrystusa. Dni młodzieżowej wspólnoty w Konarzewie, Słowo - Dziennik Katolicki, nr 60, 25-26-27 marca, s. 10.
  • Huizinga J. (1985), Homo ludens, Warszawa.
  • Schlink M. B. (1994), Muzyka rockowa. Skąd? Dokąd? Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170649953

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.